Snart mulig å nyte sjelden flyluksus innen Skandinavia

I november og desember blir det mulig å fly langdistanse-maskiner innen Skandinavia. SAS setter inn Airbus A330 på flere ruter. Foto: SAS

Når du flyr innen Norge og Skandinavia er det sjelden flyselskapene byr på muligheten til å kunne fly store langdistansefly.

Fra tid til annen dukker imidlertid denne muligheten opp, og nå er den der igjen.

Det er SAS som skal bruke av sine Airbus A330-fly på noen av sine flyvninger mellom Oslo og København, og dessuten mellom København og Stockholm.

Bedre komfort

Det vil kunne gi enkelte passasjerer en luksus-følelse som er uvanlig på SAS innen Skandinavia.

Flytypen brukes nemlig på de oversjøiske rutene til USA og Asia, og er innredet med tre klasser – business, Plus og økonomi.

Det betyr business klasse med 32 brede seter som kan felles ned til seng, og en Plus-klasse med bedre benplass og bedre sittekomfort enn det som er vanlig på flyvninger innen Skandinavia.

Flyvningene med storflyene, som tar 262 passasjerer og har to midtganger, skal skje i november og desember.

Mange muligheter

Ifølge rutenettstedet Aeroroutes.com, skal SAS bruke A330 300-flyet over bare et par dager i november på ruten mellom Oslo og Kastrup. Det dreier seg om 20. og 28. november.

Mellom København og Stockholm ser det derimot ut til å bli adskillig flere avganger.

På denne strekningen er det snakk om å bruke flyet på 48 enkeltturer mellom de to hovedstedene i løpet av årets to siste måneder.

Normalt flys disse rutene med kortdistanse-flytype Airbus A320.

Skulle trene pilotene

Det er ikke mer enn knapt et år siden SAS gjorde noe av det samme, og satte inn store fly på hovedstadstriangelet.

Den gangen var det ikke Airbus A330 som ble brukt, men denne flytypens arvtaker – Airbus A350-900, kunne flysmart24 fortelle.

Bruken av A350-flyene ble gjennomført, for at flere av selskapets piloter skulle få trene mer på avgang og landing med denne flytypen.

Eneste alternativ – må ha pass

I dag er det kun én mulighet til å fly langdistansefly innen Skandinavia fra Oslo.

Det dreier seg om Afrikas største flyselskap, Ethiopian Airlines, som flyr via Stockholm på sin rute mellom Gardermoen og hovedstaden Addis Abeba.

På denne ruten flyr selskapet med en Boeing 787-8 Dreamliner.

Det uvanlige med denne ruten er at de som skal fly lokalt mellom Oslo og Stockholm – og omvendt – må vise pass.

Dette er en rute som blir betraktet som en non-Schengen forbindelse, og flyet bruker derfor også non-Schengen terminalen på Gardermoen.