Flyekspert: -Vi må slutte å se på SAS som «vårt selskap»

SAS satser hardt på å bygge seg opp enda mer på Kastrup-flyplassen i København. Det går på bekostning av Oslo og Stockholm, mener flyekspert. Foto: Knut-Erik Mikalsen

I alle år siden SAS ble etablert som eget selskap i 1946 har nordmenn, svensker og dansker sett på SAS som «vårt selskap.» Den skandinaviske stolthet.

Det må vi slutte med, mener den anerkjente svenske flyanalytikeren, Jan Ohlsson.

– SAS er nå dansk, og de kjører på som det danske selskapet de er. Det som er best for SAS er ikke lenger alltid best for Norge eller Sverige, sier Ohlsson til flysmart24.

Skal satse på København

Uttalelsen fra Ohlsson kommer på bakgrunn av det som har skjedd etter at SAS fikk nye eiere tidligere i år.

Fire nye eiere, deriblant den danske stat, skal drive selskapet videre.

De har pekt ut Kastrup Lufthavn ved København som den viktigste satsingsflyplassen fremover.

Norge og Sverige har kastet inn håndkleet på eiersiden. Først Norge, så Sverige.

Danmark har gått inn med en eierandel på 25,8 prosent. I tillegg har selskapet private danske investorer. Lind Invest, på 8.6 prosent.

Nye ruter til København

At Danmark nå er det eneste av de skandinaviske landene på eiersiden i SAS, har gjort at SAS har forsterket satsingen på Kastrup.

SAS er tydelig på at Kastrup skal bli deres globale hub.

Satsingen på Kastrup gjelder ikke bare for SAS selv, men trekker også til seg de nye partnerne i flyalliansen Skyteam.

Rutenyter fra selskapet og de nye alliansepartnerne i Skyteam, har de senere månedene dreid seg om nye ruter som har blitt lagt til nettopp København.

Da alliansepartner Delta Air Lines bestemte seg for å åpne rue fra Minneapolis til Skandinavia, havnet den typisk nok i København.

København, København, København…

Den nye langdistanseruten SAS opprettet fra København til Atlanta har allerede vært i sving lenge, og går til Skyteam-medlemmet Delta Air Lines sin hovedknutepunkt i USA.

En langdistanserute til Seattle på USAs vestkyst er også lansert.

De nye sommerrutene for neste år består av en listen med14 nye ruter fra København. Tre av dem ti Norge.

Senest denne uken ble det klart for ny SAS-rute til Grønlands hovedstad Nuuk neste år.

Styrke København

SAS-sjef Anko van der Werff legger ikke skjul på at det er på Kastrup satsingen kommer fremover:

– Ved å styrke København som vårt viktigste knutepunkt og utvide nettverket vårt, øker vi rutetilbudet og driver økonomisk vekst. Ikke bare i Danmark, men over hele Skandinavia, sa van der Werff da han redegjorde for København-satsingen i forrige måned.

Da presenterte SAS en omfattende ekspansjon fra København som starter med sommertrafikk-programmet for 2025, og plasserte København som hovedknutepunktet og som en viktig internasjonal inngangsport til og fra Skandinavia og Nord-Europa.

Oslo blant taperne

At Oslo er blant taperne i konkurransen om nye ruter, skaper bekymring i luftfartsmiljøet i Norge.

Ohlsson mener at den sterke satsingen på Kastrup ikke bare vil ha betydning for SAS-satsing i Norge, men også i Sverige:

– Satsingen er gode nyheter hovedsakelig for Danmark, som blir Skandinavias nye møteplass. Det er selvsagt ikke noe galt i det hele tatt at SAS har ekspansive planer. Men nå må vi verne om våre egne norske og svenske flyknutepunkter først, og legge til rette for nye ruter dit. Det er utrolig viktig både for reiseliv, møtenæring og investeringer, sier Ohlsson.

Ikke egnet

Han mener dette bare kan skje ved å markedsføre de mest attraktive flyplassene og reisemålene bedre. Dessuten å sørge for lavere avgifter, samt å gi rabatter til flyselskap som vil starte nye ruter.

Han ser ikke på Norwegian som et egnet redskap for å bygge opp et bedre rutetilbud i Norge:

– Norwegian være en nøkkel til sunn konkurranse i Europa. Men Norwegian flyr ikke langdistanseruter, sier Ohlsson.

En stor mulighet

Han ser likevel på den økende europeiske interessen for direkte flyruter til det nordlige Norge og Sverige som en stor mulighet:

– Begge land kan nyte godt av den nye turismebølgen nordover. Ikke bare på vinteren, men gjennom hele året, sier Ohlsson.

Han mener flere direkteruter må være målet for å stimulere til enda større vekst:

Non stop-ruter

– Ingen utlendinger ønsker et ekstra opphold som en mellomlanding er, sier Ohlsson. Og mener den svake kursen for både den norske og svenske kronen, har gjort det mer attraktivt økonomisk for utlendinger å komme på besøk.

Han tror at nye aktører som vil satse på ruter til Norge og Sverige, på sikt også kan få betydning for SAS sin interesse for det norske og svenske markedet igjen.