Like før avreise oppdaget gruppen på tre at den ene av dem manglet pass, og ville ikke slippe inn i landet de skulle feriere i. Da krevde alle tre pengene tilbake eller ny reise til annen destinasjon.
Kravet ble satt frem mot reisearrangøren, charterselskapet TUI.
Da TUI sa nei til kravet fra de tre, forsøkte de å få medhold i kravet ved å sende saken inn for pakkereisenemnda. Den har nå behandlet gruppens krav.
Manglet pass
Turen skulle etter planen gå fra Haugesund til Side i Tyrkia. Der skulle de bo på et all inclusive-hotell i to uker. Side er et av de mest populære reisemålene blant nordmenn på den tyrkiske riviera.
Dagen før avreise oppdaget de tre, at en i gruppen manglet gyldig pass for å slippe inn i landet. Vedkommende forsøkte å få nødpass, men rakk ikke dette.
På avreisedagen tok de derfor kontakt med TUI, for å kansellere reisen for den ene som ikke kunne dra.
Kansellerte alle ved en feil
Ved et uhell kom TUI til å kansellere reisen for alle. Dette ble imidlertid raskt rettet opp, slik at de to andre kunne reise som planlagt.
Nå avsto imidlertid de to andre også fra å reise. Derfor ble hele reisen avlyst for dem alle. Dette til tross for at TUI opplyste at både fly og det bestilte hotellet ville være tilgjengelig for de to gjenværende.
Kort tid før avgang til Tyrkia tok gruppen igjen kontakt med TUI. Nå ville de endre reisen til et sted som ikke krevde pass for å slippe inn, eller alle pengene tilbake.
Dette avslo TUI. Men betalte tilbake skatter og avgifter, som selskapet er pålagt når en reise ikke blir gjennomført.
Reisendes ansvar
Ellers henviste TUI til at det er gjestenes eget ansvar å sørge for å ha alle innreisepapirer i orden.
Dette en en del av de generelle reiseregler som gjelder hos alle reisearrangører.
Gruppen hadde heller ikke tegnet avbestillingsforsikring hos TUI. Derfor fikk ingen refusjon av billetten, men ble henvist til eventuell reiseforsikring.
TUIs nei gjorde at gruppen ville prøve saken for pakkereisenemnda.
Nedslående
Det ble et like nedslående resultat for dem. Nemnda vender tommelen ned for gruppens krav.
– I dette tilfellet er det klager selv som kansellerer først den ene reisende, og deretter velger de to neste ikke å møte opp på flyplassen. Med andre ord er hele reisen kansellert avreisedagen eller kort
tid forut for dette, fastslår nemnda.
Derfor konkluderer nemnda med at det ikke er grunnlag for noen refusjon, og gir gruppen ansvaret for at det ikke ble noen ferietur til Tyrkia.