Det ble litt av en reisedag for passasjeren som hadde sett for seg en kjapp flytur på et par timer fra Oslo til Tromsø.
Mannen hadde maks uflaks denne dagen og det hele endte med en rundreise til ulike flyplasser, i både Norge og Sverige.
Det som skulle være en enkel reise, kom til å bli en tur som strakte seg over 12 timer.
Først etter et halvt døgn på reise kom mannen dit han opprinnelig skulle.
Litt av en flytur
Da han krevde økonomisk kompensasjon for ulempene med den usedvanlig langvarige flyreisen fra Oslo til Tromsø, fikk han nei av flyselskapet Norwegian.
Derfor satset han på at flyklagenemnda skulle hjelpe ham med å få erstatning. Nå har nemnda sett på saken hans.
Det er litt av en reiseopplevelse mannen fikk denne januardagen i begynnelsen av dette året. Dette er et fly som flyr i rute til Kirkens med mellomlanding i Tromsø begge veier.
Så startet problemene
Det ble kluss helt fra starten av.
- Flyet skulle egentlig ta av klokken 08.10 fra Gardermoen. Slik gikk det ikke. På grunn av frosset vannsystem om bord i flyet, ble flyvningen forsinket med 1 time og 20 minutter.
- Da flyet endelig kom på vingene og satte kursen nordover, oppsto et nytt problem. Det viste seg at det ikke kunne lande i Tromsø på grunn av glatt rullebane.
- Det ble derfor besluttet å omdirigere flyet, og valget falt på flyplassen i Kiruna i Nord-Sverige.
Ikke til Tromsø, denne gangen heller
- Etter at passasjerene hadde ventet i halvannen time på flyplassen i Kiruna, var det klart for ny take off. Dette var etter at flyet hadde blitt tanket opp. Men ferden gikk slett ikke til Tromsø, dit mannen skulle.
- Nå ble flyet i stedet sendt direkte til Kirkenes. Kirkenes var flyets sluttdestinasjon. På flyplassen der sto nye passasjerer med bagasje, for å bli tatt om bord og starte returen til Oslo via Tromsø. Trodde de.
- Men nei. Neste etappe ville normalt være at flyet mellomlandet på Langnes-flyplassen utenfor Tromsø. Men det var fremdeles ikke mulig. Rullebanen var stadig like glatt. Flyet måtte omrutes nok en gang.
Tilbake på Gardermoen
- Derfor droppet Norwegian igjen å lande i Tromsø. og tok flyet direkte til Oslo igjen. Klokken 17.20 denne dagen var den uheldige passasjeren tilbake på Gardermoen – der reisen hadde startet tidlig om morgenen.
- Først godt over to timer etter dette, klokken 19.55, kom mannen seg på flyet nordover igjen. Og kunne lande i Tromsø. Da var det blitt kveld og klokken hadde rukket å bli 21.50.
Passasjeren mente at dette var en flytur som kvalifiserte for erstatning i henhold til EUs regler. Ut fra reiselengden ville kompensasjonen bli på 250 euro, eller tett på 3 000 norske kroner.
Norwegian: Kan ikke klandres
Norwegian hadde sagt ja til å dekke mannens ekstra utgifter til mat og drikke, men sa plent nei til erstatningskravet.
Dette begrunnet Norwegian med at den svært unormale reiseruten skyldtes ugunstige værforhold, og det kunne flyselskapet ikke gjøre noe for å hindre.
Det var heller ikke mulig å lette situasjonen for mannen ved å kjøpe billetter hos andre flyselskaper, fordi værforholdene i Tromsø denne dagen påvirket absolutt alle flyselskap.
Omrutet kostnadsfritt
Derfor avslo selskapet kravet.
Selskapet gjør også et poeng av at mannen ble omrutet kostnadsfritt fra Oslo til Tromsø om kvelden, slik at mannen endelig kom seg nordover.
Beslutningen i Norwegian om å avslå erstatning, blir støttet av flyklagenemnda.
Nemnda mener at flyselskapet har dokumentert at det ikke var mulig å lande i Tromsø store deler av denne dagen på grunn av glatt rullebane.
Forsøkte, men kunne ikke
Det var heller ikke avbøtende tiltak Norwegian kunne ha satt i verk for å redusere mannes forsinkelse.
Nemda er av den oppfatning at Norwegian etter beste evne forsøkte å lande i Tromsø, men at dette ikke var mulig.
Derfor mener nemnda at mannen ikke har krav på erstatning, og konstaterer at selskapet har oppfylt sin plikt i slike situasjoner med å dekke passasjerens merutgifter til mat og drikke.