Her er flyselskapene der pilotene trives best på jobb

Kong Willem-Alexander (t.h.) er ofte på jobb som KLM-pilot når han kan ta seg fri fra oppgaven å være konge i Nederland. Bildet ble tatt for noen år siden da kongen fløy Fokker-maskiner. Foto: Natascha Libbert/ KLM

Det blir jevnlig publisert undersøkelser som viser hvilke flyselskap passasjerene synes er best å reise med. Nå foreligger det en liste over hvilke flyselskaper pilotene trives best hos.

Det er den europeiske flyverorganisasjonen The European Cockpit Association (ECA) som har foretatt undersøkelsen blant over 6 000 piloter i de ulike flyselskapene.

Lederen i Norsk Flygerforbund, Synnøve Egeness Lilleli, mener undersøkelsen gir et godt bilde av arbeidsforholdene i europeisk luftfart.

Ryddige arbeidsforhold

– Det gir publikum et godt inntrykk av hvilke flyselskaper som har ryddige arbeidsforhold. Og hvilke flyselskaper som muligens har en lengre vei å gå, sier Egeness Lilleli til flysmart24.

Pilotene ble bedt om å bedømme en rekke forhold i eget selskap:

Ansettelsesforhold, ryddigheten rundt kontrakter, ansattes rettigheter og det svært betente temaet som regulerer forholdet mellom arbeid og fritid for pilotene.

Dette er de beste

Listen for 2024 er nå klar:

Det er nederlandske KLM, ny alliansepartner for SAS, som kommer best ut når deres egne piloter skal gi en bedømming om forholdene i eget selskap.

På andreplass fins også en ny SAS-partner, det nasjonale selskapet Air France. Disse to utgjør også flykonsernet Air France-KLM.

Blant de nordiske ruteselskapene er det Icelandair og Widerøe som kommer klart best ut, og havner på henholdsvis tredje og fjerdeplass.

SAS og Norwegian langt nede

Finske Finnair havner på 17. plass.

Så må vi langt ned på listen for å finne de to store i nordisk luftfart – Norwegian på 27. plass og SAS Scandinavian Airlines på 28. plass.

Begge selskapene har dette året opplevd konflikter med sine piloter.

På randen av streik

Den heftigste konflikten opplevde man i Norwegian. Det var like før alle selskapets norske piloter gikk ut i streik før sommerferien i forbindelse med lønnsoppgjøret.

Kun takket være saftige lønnstillegg klarte selskapet å unngå streik, en utgift som fremdeles tynger selskapet.

Det har også vært svært dårlig stemning mellom SAS-pilotene og eget selskap. Dette har gitt utslag i uro i form av avganger som plutselig har blitt kansellert, fordi piloter har meldt seg syke.

Uten represalier

SAS sitt irske datterselskap, SAS Connect, havner enda lengre ned på listen – på en 30. plass.

Lilleli i det norske Flygerforbundet mener slike undersøkelser har stor verdi:

–  Flyselskap som tilbyr trygge ansettelsesforhold, har piloter og kabinansatte som blant annet tør å melde seg «not fit for flight» når de ikke er i form for å fly. Dette uten å frykte represalier. I tillegg er fornøyde ansatte gjerne stoltere av egen arbeidsplass. Derfor har funnene sammenheng med både flysikkerhet og kundeopplevelse, sier hun.

De 10 beste i Europa

Dette er listen over de 10 beste i Europa:

  • KLM, Nederland
  • Air France, Frankrike
  • Icelandair, Island
  • Widerøe, Norge
  • Transavia, Frankrike/Nederland
  • Condor, Tyskland
  • Austrian Airlines, Østerrike
  • TAP, Portugal
  • Lufthansa, Tyskland
  • Vueling, Spania

Kilde: ECA