Sniker noen i flykøen går alarmen

Ingen nåde for dem som forsøker å snike i køen hos det amerikanske flyselskapet American Airlines. Da går alarmen. Foto: Shutterstock

Det er få ting som irriterer flyreisende mer enn medreisende som presser seg frem, og sniker i køen for å komme først om bord i flyet ved avgang.

Hos de fleste flyselskaper og på de flyplasser er det derfor lagt opp til ordninger der de reisende blir inndelt i puljer, alt etter hva de har inkludert i billetten.

Det fungerer normalt slik at reisende må skanne boardingkortet, og får ikke gå om bord før det er deres tur.

Tydelig lydsignal

Da vil de få grønt lys i gaten, og porten åpner seg.

I motsatt fall lyser det et rødt lys. Noe som betyr at sperrebommen ikke åpner seg. Og vedkommende må vente til det blir hans eller hennes boarding-gruppe som skal gå om bord.

Et av verdens største flyselskap, amerikanske American Airlines, forteller på sine nettsider, at selskapet nå har laget en utgave av denne ordningen som er hakket hvassere enn det vi er kjent med.

Vil bli avvist

Nå skal det nemlig komme et tydelig lydsignal, hvis noen forsøker å gå om bord før det faktisk er deres tur.

– Hvis en kunde går om bord før den tildelte gruppen blir oppringt, vil boardingkortet bli avvist. Systemet lager i stedet en hørbar lyd. Dette for å varsle gateagenten og kunden om at gruppen vedkommende tilhører ikke kan gå om bord, heter det i meldingen fra American Airlines.

Det tydelige lydsignalet skal også være et varsel til ansatte som ordner ombordstigningen, om at det er noen av passasjerene som forsøker å snike i køen for å komme om bord før det er deres tur.

Sikre rettigheter

American Airlines skriver i en nyhetsmelding, at det nye kontroll-systemet nå er utplassert på rundt 100 flyplasser.

Selskapet understreker at alarmen ikke først og fremst er innført for å stanse snikere. Men for å sikre at de som har krav på å få gå om bord før andre, virkelig får benyttet seg av denne fordelen.

– Teknologien sikrer at kundene får fordelen av ombordstigning i sin tildelte gruppe, og hjelper dessuten ansatte med å ha bedre oversikt over ombordstigningsprosessen, heter det fra American Airlines.