Krenket av hendelse om bord – ville ha gratis flytur

Den kvinnelige reisende hevder seg krenket av hendelsen om bord på Norwegian-flyet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Den kvinnelige passasjeren ble utsatt for en hendelse om bord på et Norwegian-fly. Hun reagerte så sterkt at hun mente episoden kvalifiserer for å få alle pengene tilbake.

Hendelsen det handler om, skjedde om bord på en Norwegian-avgang fra Marrakesh i Marokko til Oslo tidligere i år.

Mens flyet var på vei til Gardermoen, oppsøkte kvinnen toalettet fremme i flyet.

Åpnet toalett-døren

Hun beskriver situasjonen slik:

Hun hadde oppholdt seg på toalettet i et par minutter, da hun hørte at låsen på døren ble åpnet.

Hun skvetter til da kabinsjefen kommer inn. Hun skriver at vedkommende ikke banket på døren.

– Opplevelsen var svært krenkende for klager. Passasjerene på første rad kunne se rett inn på toalettet hvor klager satt. Klager gråt mesteparten av veien hjem, heter det i kvinnens klage.

Ulempeerstatning

Hun klaget på hendelsen overfor Norwegian etter turen. Hun krevde oppreisning for hendelsen i form av en ulempeerstatning, samt full refusjon av flybilletten inkludert mat og bagasje.

Dette sa Norwegian nei til. Selskapet har sett på saken, og innrømmer at det er noe uklart hva som har skjedd i denne saken.

Selskapet skriver at det underveis i en flyvning, kan bli nødvendig for kabinpersonalet å sjekke også toalettene.

Uten forsinkelse

Selskapet viser til at kvinnen ble tilbudt vann eller kaffe som kompensasjon, samt en beklagelse for hendelsen.

Norwegian viser til at kvinnen ble fraktet dit hun skulle denne dagen, uten forsinkelser. Kvinnen har heller ikke lidd noe økonomisk tap, og har etter selskapets syn samlet sett ikke krav på noe prisavslag.

Dette godtok ikke kvinnen.

Hun sendte saken til flyklagenemnda, i håp om å få medhold i at hun ble så krenket at dette skulle gi henne en gratis flytur.

Ubehagelig opplevelse

Det hjalp lite.

Nemnda er kort i sitt vedtak. Der heter det at den har forståelse for at hendelsen var ubehagelig, men finner ingen grunn til at hun også skal ha erstatning.

Nemnda viser også til at kvinnen reiste på flybilletten hun hadde på Norwegian, og at hun derfor ikke har krav på å få billettpengene refundert.