Krevde erstatning – det var bare én ting som manglet

Flytoget kan dekke utgifter til drosje, dersom toget er innstilt. Det er imidlertid en klar betingelse for dette. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flytoget-kunden ble rammet av innstilte avganger og måtte ta drosje til Gardermoen, da han skulle reise med fly fra Oslo Lufthavn.

Han hadde ikke kjøpt billett for turen på Flytoget.

Likevel ville han ha erstatning fra togselskapet. Han satte frem krav om å få dekket 2 440 kroner, som han hadde brukt på taxi for å rekke flyet.

Hadde han krav på refusjon?

Det kravet sa Flytoget nei til. Mannen godtok ikke avslaget, og klaget saken inn for Transportklagenemnda for kollektivreiser.

Den har nå behandlet mannens krav.

Kunne han likevel ha krav på pengene?

Saken hadde sitt utspring i en reise fra Skøyen i Oslo til Oslo Lufthavn. Mannen hadde troppet opp på den lokale stasjonen for å ta Flytoget til Gardermoen.

Rakk ikke å kjøpe

Så viste det seg at toget var innstilt. Manne pleide å kjøpe billett i appen når han gikk om bord, men fikk ikke foretatt noe kjøp denne gangen.

Han fikk beskjed om å finne seg alternativ transport til flyplassen, og be om refusjon etterpå.

Klager hadde flytogkvittering for retur senere på dagen, som han mente dokumenterte at han faktisk hadde reist den dagen. Han krevde å få dekket 2 440 kroner som tilsvarte utgifter til drosje.

Bedt om å finne alternativer

Det sa Flytoget nei til. Flytoget viste til at det var innstillinger og forsinkelser denne dagen, på grunn av en jordfeil på Oslo S.

Reisende ble bedt om å finne alternativ transport. I tiden frem til Flytoget hadde klart å fremskaffe buss som alternativ, ble publikum bedt om å ta drosje.

Men skriver Flytoget: – En forutsetning for å få dekket ekstrautgifter, er at den reisende har en gyldig billett med toget.

Ingen avtale forelå

Det samme poenget griper klagenemnda tak i, når den vender tommelen ned for mannens krav om erstatning av drosjeutgiftene.

Grunnlaget for at det skal kunne utbetales penger, er at det foreligger en avtale om transport mellom kunden og selskapet.

– Klager hadde ikke kjøpt Flytogbillett, og det var således ikke inngått en transportavtale mellom klager og Flytoget. Etter nemndas syn oppstår det først et kontraktsforhold når billett kjøpes, konkluderer nemnda.