SAS har sørget for at et stort antall Euro Bonus-kunder i flere uker har reist med fly til steder de ikke skal, kun for å kunne oppnå å få opptil 1 million bonuspoeng på kontoen.
SAS sin kampanje lover alle medlemmer som reiser med 15 av selskapene i Skyteam-alliansen før nyttår, de vil få bonuspremien.
Det er ikke rent få som har kastet seg på kampanjen med mål om å kunne hente 1 million poeng.
Det mener i alle fall en av de ansvarlige bak flybonus-nettstedet Insideflyer.no, Tore Dyrseth:
Enorm bonus-pott
– Jeg gjetter, basert på det jeg har sett på ulike nettsteder, at minst 500 til 1 000 personer er med på kampanjen. Det er veldig mange flere enn SAS har våget å drømme om, sier Dyrseth til flysmart24.
Det blir i så fall en voldsom «premie-utbetaling» SAS må gjøre på nyttåret, hvis alle rekker toppnivået i kampanjen.
Basert på Dyrseths anslag vil flyselskapet da måtte ut med en svimlende poengsum, hvis alle deltakerne klarer høyeste nivå på «premien.»
Hos SAS har man ingen eksakt oversikt over hvor mange som er med på bonus-kampanjen.
Fly-entusiaster
– De tilbakemeldingene vi har fått tyder på at det er et knippe spesielt dedikerte fly-entusiaster, som for tiden forsøker å gjennomføre utfordringen vår. Det er riktignok en måte «offisielt» å melde seg på kampanjen. Enkelte har gjort dette, men denne er selvsagt ikke bindende på noe vis. I så måte gir den ikke en god indikator med hensyn til hvor mange som forsøker seg, sier pressesjef i SAS Norge, Øystein Schmidt, til flysmart24.
Kampanjen er satt i gang i forbindelse med SAS sin overgang fra Star Alliance til Skyteam sist høst.
Slik er kampanjen
I den forbindelse lanserte SAS bonus-kampanjen. Den har tre nivåer, og må være avsluttet innen nyttår.
For å plukke premier må SAS kundene innfri en av disse betingelsene:
- Reiser du med 15 forskjellige Sky Team-flyselskaper, tjener du én million bonuspoeng.
- Reiser du med 10 forskjellige Sky Team-flyselskaper, tjener du 100 000 bonuspoeng.
- Reiser du med 5 forskjellige Sky Team-flyselskaper, tjener du 10 000 bonuspoeng.
Skyteam består i dag av 17 selskaper. Ved siden av SAS er det blant annet Aerolineas Argentinas, Air France, KLM, Delta Air Lines, Kenya Airlines, Tarom, Virgin Atlantic og en rekke asiatiske selskaper.
Utenfor Skandinavia
Dyrseth mener at svært mange av dem som har kastet seg på kampanjen, bor utenfor Skandinavia. De har ikke vært medlemmer hos SAS før, men har meldt seg inn for å kunne hente 1 million bonuspoeng.
Han mener at SAS i så fall vil få begrenset effekt av deres medlemsinnsats. Det bekymrer ikke SAS.
– At reisende utenfor Skandinavia er blant dem som forsøker seg på utfordringen, ser vi utelukkende positivt på. Kjennskapen til vår merkevare utenfor Danmark, Sverige og Norge er naturligvis lavere enn her hjemme. Og at denne kampanjen kan gjøre at flere legger merke til oss globalt, var nettopp noe av intensjonen bak initiativet i utgangspunktet, sier pressesjef Øystein Schmidt.