Hotellsjef rasende etter hotellopphold: – Ran av kundene

Hotell-toppen er rystet og oppgitt etter besøk på hotell på Kanariøyene. Illustrasjonsfoto: Knut-Erik Mikalsen

Man trenger ikke lete spesielt lenge etter hotellgjester som publiserer kritiske utfall mot service og kvalitet på all inclusive-hotellene.

Absolutt mer sjeldent er det å se at fagpersoner innen hotellnæringen står bak slik kritikk.

Det er imidlertid tilfelle med en bransjetopp som besøkte et all inclusive hotell på Kanariøyene for ikke så lenge siden.

Fikk hakeslipp

På en stor spansk reisebransjeblogg – Tourinews – skriver hotelltoppen om hvor rasende han ble over det som møtte ham:

Jesus Romero jobber med å forsyne spanske hoteller med utlærte fagfolk, og skriver at han i løpet av sin karriere sikkert har bodd på 500 ulike hoteller.

På Kanariøyene hadde han tatt inn på et all inclusive-hotell som han ikke navngir.

Det var ifølge Romero slett ikke av det billigste slaget, og hotellet tilhører også en veletablert hotellkjede.

Det var da Romero hadde behov for å låne et strykejern at han han fikk hakeslepp.

Ble avkrevd penger

Dette er et hjelpemiddel som fins i skapene på de fleste hotell av en viss kvalitet, og som regel også med et strykebrett.

Men ikke på det kjedehotellet Romero bodde på.

Da han kontaktet resepsjonen for å få dem til å bringe strykejernet opp på rommet, fikk han til sin store forbauselse vite at det kostet 5 euro å låne strykejernet. Dette tilsvarer nesten 60 norske kroner.

Ikke nok med det. Han måtte bringe det tilbake selv, ellers ville det koste 5 euro til. Og strykebrettet? Også det kostet 5 euro å låne.

Fly i flint

Kravet til betaling fikk Romero til å fly i flint:

– Dette er ran av kundene og fullstendig ødeleggende for kundenes opplevelse, skriver han på bloggen for spanske reiselivsansatte.

Han ber hotellnæringen skjerpe seg, og ikke utnytte mulighetene for mersalg slik at kunden blir skremt vekk.

«Tull av episke dimensjoner»

Han har forståelse for at hotellet som konkurrerer i lavprismarkedet, har behov for å hente inn inntekter fra andre ting enn bare romleien, som ofte er lav.

Men det han opplevde på det spanske klassehotellet rystet ham.

– At en sentral hotellkjede, som tar en liten formue per natt, krever at du skal betale 10 euro ekstra for å bruke strykejernet, virker på meg som tull av episke dimensjoner, skriver han.