Det å ha tilgang til nettet også når man flyr av gårde i 40 000 fots høyde, er for mange mye viktigere enn andre fasiliteter om bord.
Det viser en fersk brukerundersøkelse fra det globale satellittselskapet ViaSat, som blant annet SAS bruker. Undersøkelsen er tatt opp blant 11 000 reisende.
Nesten åtte av ti svarer at nett-tilgang om bord er avgjørende for valg av flyselskap.
Ikke nok med det, nettverket må også være raskt og stabilt. Og billig, helst helt gratis.
SAS: Flere muligheter
Dette er tall som sjefen for Euro Bonus i SAS, Aron Backström, kjenner godt igjen:
– Ja, i dag er det viktig at det er nett-tilgang om bord. For fem år siden opplevdes det for mange som en kul greie å kunne surfe, mens man satt i flysetet. I dag er det et absolutt krav for de fleste reisende, sier Backström til flysmart24.
Han sier at kunder flest ser ut til å bruke nettet både til underholdning og jobb, avhengig av hvor langt man reiser.
– På korte turer, som norsk innenriks, bruker man nettet ofte for å gjøre ferdig jobber man holder på med, eller avvikler et Teams-møte. På lange turer, som til Alicante eller Las Palmas, er nok nettet viktigst for å holde familien opptatt med noe på de lange turene, sier Backström.
Avviser ikke gratis nett
I dag må alle som ikke reiser på Plus eller har gullkort hos SAS, betale for nettet. Undersøkelsen sier at folk helst vil ha nettet gratis.
Dette er et alternativ som Backström ikke vil avvise, og som kan bli tilfelle også hos SAS.
– Vi jobber med ulike alternativer her. Og tendensen blant flyselskap er jo at nett-tilbudet er gratis. Vi har ennå ikke konkludert, men jeg kan ikke avvise at wifi kan bli gratis også hos SAS, sier Backström.
I tillegg har SAS igangsatt et initiativ, som selskapet er klar på vil føre til at nettilgangen og nettkvaliteten kommer til å bli betydelig bedret frem i tid.
Med gratis wifi vil SAS i så fall følge et av selskapets eiere, franske Air France, som vil tilby gratis høyhastighets-nettverk fra 2025. Eneste betingelse er at kunden er medlem i lojalitetsklubben.
Også alliansekollega, amerikanske Delta Air Lines, byr på wifi for alle.
Kan se reklame
I ViaSat sin egen presentasjon av undersøkelsen heter det at ønsket om gratis wifi om bord er så stort, at flertallet av passasjerene, 87 prosent, er villig til å se annonser for å få tilgang til denne tjenesten.
Når folk ønsker seg nett-tilgang også over skyene, er det ikke bare for å kunne jobbe.
– To femtedeler av dem som svarte, sa at tilgang til egne strømmetjenester som Netflix ville forbedre opplevelsen deres om bord. Mens en tredjedel sa at muligheten til å lytte til musikkstrømme-plattformer, som Spotify, også er viktig, konkluderer ViaSat.
Vil vinne på nett
Undersøkelsen viser videre at nesten halvparten ønsker å bruke sine egne enheter om bord til å surfe på nettet og sosiale medier.
Hver tredje spurte, 29 prosent, svarer at de ønsker å bruke egne enheter til henholdsvis netthandel eller for å få tilgang til jobbapplikasjoner.
ViaSat mener at en økende etterspørsel etter å kunne være tilkoplet nett-tjenester også under flyvning, vil medvirke til å skape økt kundelojalitet på lang sikt.