Fikk ikke sitte sammen med kona – krevde gratis flytur

Det norske paret var langt fra fornøyd med opplevelsen på business class hos SAS. Derfor krevde de at turen ikke skulle koste dem noe. Foto: SAS

Turen til Miami ble en dårlig opplevelse for det norske paret. De hadde gledet seg til å sitte sammen på business class hos SAS og feire konas fødselsdag.

I stedet måtte de flytte, og ble plassert på hver sin rad. De fikk ikke den hyggelige flyturen de hadde lagt opp til. Også andre måtte flytte fra setene sine.

– En skandaløs opplevelse. Det var lynsjestemning om bord på flyet. Hele reisen til Miami ble ødelagt, mente mannen og klaget etterpå på behandlingen de hadde fått hos flyselskapet.

Ble flyttet bak

Han mente turen ble fullstendig ødelagt og krevde alle pengene tilbake. For også returen ble en dårlig opplevelse med generelt dårlig service, klaget han.

SAS avviste kravet om full refusjon, med den følge at saken havnet i flyklagenemnda. Nemnda har nå sett på mannens krav.

Ifølge mannen hadde de fått tildelt seter på rad 1 på business class på flyturen. Turen gikk med direktefly fra Stockholm til Miami.

De satt ikke lenge i de tildelte setene. Fordi avgangen ble forsinket, gikk arbeidstiden ut for deler av mannskapet.

Hjalp ikke

Det gjorde at SAS fikk behov for fire seter til disse ansatte, og den norske mannen og hans kone var to av dem som måtte flytte. De ble satt på 2A og 3A.

Det hjalp ikke at de forklarte at de feiret fødselsdag og ville sitte sammen. Mannen kunne også opplyse at han hadde status som diamantmedlem i Euro Bonus.

Plassene de hadde, ble likevel tatt av den delen av mannskapet som hadde overskredet lovlig arbeidstid. Mannskapet måtte bli med flyet over til USA, for å kunne jobbe på returen.

Ikke egne mannskapsseter

Hele den 10 timer lange flyturen måtte det norske paret sitte hver for seg. I tillegg ble flyet kraftig forsinket. Det landet i Miami 2 timer og 53 minutter etter forventet ankomsttid.

SAS har i sin forklaring til klagenemnda vist til at de to reiste på separate billetter. Og ifølge SAS reiste de ikke sammen – bare på samme fly.

Dessuten, skriver SAS, på den aktuelle flyvningen ble det benyttet en flytype som ikke har dedikerte hvileseter for mannskapet. Og at de ansatte derfor måtte bruke andre seter i flyet.

Ble ikke nedgradert

I tillegg viser SAS til at paret ikke ble nedgradert på reisen, bare forflyttet.

De fikk seter som fortsatt var på business class, med de fordeler dette har når det gjelder komfort, servering og generell service, mente flyselskapet.

Klagenemnda skriver at den har forståelse for at det opplevdes som en belastning å få andre seter enn de som var bestilt. Men at ekteparet ikke ble utsatt for noen nedgradering som gir rett til refusjon.

«Ikke krav på bestemt plass»

– Etter nemndas syn har passasjeren ikke et krav om å sitte på en bestemt plass, selv om man har foretatt en forhåndsreservasjon. Å måtte bytte sete vil gå utover noen. Og det er ulike hensyn som må tas når slikt skjer for å få en kabal til å gå opp, skriver nemnda i sitt vedtak.

Den avviser nordmennenes krav, og mener en voucher på 1 000 kroner hver, som SAS tilbød paret som plaster på såret, virker som en passende sum.