Det å følge nødprosedyrene ved en dramatisk hendelse på fly kan bety skille mellom liv og død, advarer norske piloter.
De som følger med på sikkerhets-instruksjonen, har tre ganger så stor sjanse til å redde seg ut enn de som ikke følger med. Det viser forskning, ifølge Norsk Flygerforbund.
Nå går forbundet ut med en innstendig oppfordring til alle flyreisende om å følge med på presentasjonen av nødprosedyrene før avgang,
– Vis kabinbesetningen den respekt det er å følge med på sikkerhets-briefingen, sier leder John Kristoffersen i Norsk Flygerforbunds flysikkerhetskomite til flysmart24.
Koster ikke mye tid
Den dramatiske hendelsen med et Norwegian-fly i Molde denne uken, har satt en støkk i mange. Og gitt flyreisende et tydelig bilde av hvor dramatisk situasjonen raskt kan bli.
– Å kjenne til nødutstyr og sikkerhetsprosedyrene som gjennomgås i sikkerhetsdemonstrasjonen, koster deg ikke mange minutter som passasjer. Og det er helt avgjørende for å sikre en trygg flyreise for deg selv og dine medpassasjerer, sier Kristoffersen.
Passasjerer på Molde-flyet har fortalt at flere medreisende begynte å plukke med seg håndbagasjen, da de fikk ordre om å evakuere flyet.
Dette fikk de beskjed om å droppe, og dermed gikk det raskere å få folk ut av flyet som hadde havarert i fjæresteinene utenfor rullebanen. Nå får besetningen ros for måten hendelsen ble taklet på.
Følg med på instrukser
Flygerforbundet minner imidlertid om viktigheten av å følge med på sikkerhets-instruksjonene som skjer forut for flyvningen.
Det er en kjensgjerning at mange passasjerer lar være å følge med på informasjonen, og tar heller ikke av seg øretelefonene til tross for at de får beskjed om det fra kabinbesetningen.
Flygerforbundet viser til tidligere hendelser hvor mange passasjerer har blitt evakuert under dramatiske omstendigheter.
Disse viser hvor viktig det ifølge Kristoffersen er for utfallet at passasjerer kjenner sikkerhetsprosedyrene, og lar bagasje ligge igjen under evakuering.
Disse rådene kan redde liv
Norsk Flygerforbunds sikkerhetsleder sender via flysmart24 disse anmodningene til alle reisende med fly:
- Sikkerhets-briefen er til for deg, uansett hvor mange ganger du har fløyet. Forskning viser at de som følger med og faktisk leser sikkerhetsbrosjyren, har tre ganger større sjanse for å komme seg ut og fungere under en reell nødsituasjon. Det er en god holdning å følge med hver gang – man vet aldri om man får bruk for den!
- De færreste av oss sitter i samme sete, i samme flytype hver gang vi er ute og flyr. Når du sitter på en for deg uvant/ ny plass er det viktig at du orienterer deg om veier ut, og annet nødutstyr som kan være viktig. Husk det er ikke sikkert at kabinbesetningen er i stand til å lede/ hjelpe til.
- Kabinbesetningen er ikke primært der for å smile, servere kaffe og te, samt selge varer. De er der for sikkerheten! Ingen legger merke til denne viktige rollen, når alt går som planlagt. Gjett om det blir viktig hvis noe uforutsett skulle oppstå!
- La alt ligge igjen i hattehyllen! Kom deg ut og hjelp til med evakueringen hvis du kan! Her i Norge er det vinter syv måneder i året. Behold sko og tilstrekkelig med varme klær på, slik at du tåler å være ute 20 – 30 minutter.
- Være snill, grei og imøtekommende! Sikkerhets-briefen er til for deg!
Alle overlevde
En av de her i landet som jobber mest med flysikkerhet, er den tidligere SAS- og Braathens-kapteinen Jarle Gimmestad. flysmart24 har snakket med han i forbindelse med luftfartshendelser.
I samband med en ulykke i Japan i januar, som ofte trekkes frem også i forbindelse med Molde-hendelsen, ble nettopp viktigheten av å høre etter sikkerhets-informasjonen som blir gitt før avgang fokusert.
Da oppsto det brann i et fly med 379 passasjerer om bord etter kollisjon på Haneda-flyplassen i Tokyo. Alle kom seg ut av det brennende Airbus A350-flyet.
Kastet seg ut
Tømmingen av det store Airbus-flyet skjedde under svært dramatiske omstendigheter.
Deler av flykroppen sto i flammer mens folk kastet seg ut i evakueringsskliene.
– Å forberede passasjerene er viktig. Folk er lei av sikkerhets-briefen før avgang. Vi vet at bare rundt 10 prosent av passasjerene følger så nøye med at de kan bruke den til noe. De blir likevel bjellesauer når noe skjer, sa Gimmestad til flysmart24 i forbindelse med den ulykken.