To hendelser på kort tid – slik er flysikkerheten i Norge

To luftfartshendelser i Norge på kort tid, der fly fra Norwegian og KLM var involvert. Foto: Knut-Erik Mikalsen

På kort tid har det vært to ulykkeshendelser med fly i Norge. Bare dager etter at et Norwegian-fly kjørte ut av rullebanen i Molde, skled et KLM-fly ut av rullebanen på Torp etter en nødlanding.

Spesielt ulykken med Norwegian-flyet, som nær havnet i fjæresteinene etter en landing noen dager før jul, satte en støkk i mange flyreisende. Ingen ble alvorlig skadd i hendelsen, der evakueringen opplevdes som dramatisk for mange.

KLM-hendelsen lørdag kveld var sånn sett mindre dramatisk.

Her skled flyet, som var på vei fra Oslo til Amsterdam, ut på gresset etter at det ble tvunget til å nødlande på grunn av en hydraulikkfeil. Evakueringen skjedde uten dramatikk.

Flyet, en Boeing 737- 800, stod fortsatt ved siden av rullebanen søndag.

Flyplassen melder at flyplassen ble åpnet igjen ved 20-tiden søndag kveld.

Alvorlig hendelse

Ulykker og uhell hører til sjeldenhetene i norsk luftfart, og flyselskapene havner ikke ofte i situasjoner som kan karakteriseres som kritiske.

Molde-hendelsen blir imidlertid karakterisert som en alvorlig hendelse av Statens havarikommisjon for luftfart. Havarikommisjonen er nå i full gang med å granske hendelsen.

Til tross for denne hendelsen er Norwegian stadig oppført med høyeste sikkerhetsvurdering av flysikkerhetsselskapet Airline Ratings.

Fortsatt syv stjerner

Airline Ratings har en kontinuerlig vurdering av sikkerhetsarbeidet- og standarden i de enkelte ruteflyselskap i verden.

Airline Ratings opererer med en skala fra 1 til 7 stjerner, der 7 er selskap med den aller beste sikkerheten.

Norwegian har 7 stjerner på denne sikkerhets-skalaen.

Spørsmålet er hvor lenge det vil vare, siden uhell og ulykker selvsagt er med på å trekke ned antall stjerner.

Sikkerhets-rating

En gjennomgang flysmart24 har gjort hos Airline Ratings, viser klart at de nordiske flyselskapene hører med i toppen av sikkerhets-skalaen.

Her er situasjonen for alle nordiske selskaper. Vi tar også med en del andre relevante selskaper for det norske markedet, med flyselskap som har sentrale ruter til og fra Norge:

  • SAS Danmark – 7 stjerner
  • Norwegian Norge – 7 stjerner
  • Widerøe Norge – 7 stjerner
  • Icelandair Island – 7 stjerner
  • Play Airlines Island – 7 stjerner
  • Finnair Finland – 7 stjerner
  • Air Greenland Grønland – 7 stjerner
  • Air Baltic Latvia – 7 stjerner
  • KLM Nederland – 7 stjerner
  • Austrian Airlines Østerrike – 7 stjerner
  • British Airways Storbritannia – 7 stjerner
  • Pegasus Airlines Tyrkia – 2 stjerner
  • Brussels Airlines Belgia – 7 stjerner
  • Iberia og Iberia Express Spania – 7 stjerner
  • Vueling Spania – 5 stjerner
  • EasyJet Storbritannia – 7 stjerner
  • Lufthansa Tyskland – 7 stjerner
  • Emirates Dubai – 7 stjerner
  • Turkish Airlines Tyrkia – 7 stjerner
  • Qatar Airways Doha – 7 stjerner
  • Transavia Airlines Nederland – 7 stjerner
  • Wizz Air Ungarn – 7 stjerner
  • Ethiopian Airlines Etiopia – 2 stjerner
  • Eurowings Tyskland – 7 stjerner

Det norske langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways er ikke oppført med vurdering på Airline Ratings.

Slik skjer vurderingen

Når Airline Ratings gjør sine vurderinger av sikkerheten, skjer det på bakgrunn av flere forhold.

Hendelser, spesielt pilotrelaterte, som det enkelte selskapet har vært gjennom de to siste årene. Dessuten ulykker de siste fem årene. I tillegg vurderes alder på flyflåten og selskapenes lønnsomhet.

Attpåtil ser man på resultatet av tilsyn gjort av luftfartens styrende organer, som det heter i vilkårene selskapet selv oppgir. Også flyselskapenes egen sikkerhetsstandard er med i vurderingen.