Du kommer om bord på flyet og oppdager at noen andre har satt seg i setet som du har fått tildelt eller har betalt for.
Det at reisende setter seg i et annet og ofte bedre sete enn det de har fått tildelt, skjer ikke rent sjeldent. Noen passasjerer mener at det forekommer så ofte at man rett og slett kan si det har blitt en ny trend.
Og det er slett ikke alltid at det nytter å be den som har satt seg i feil sete – som kalles seteokkupanter – om å fjerne seg.
«Måtte sitte ved vinduet»
Å ta oppgjøret der og da kan det fort bli bråk av, viser diskusjonen som har oppstått på det sosiale mediet Reddit.
Da en passasjer fortalte om en slik hendelse, eksploderte diskusjonen.
Hun reiste med SAS-partner Delta Air Lines og forteller at hun var vitne til at en passasjer, som skulle sitte på rad 28, hadde satt seg på rad 12. Han argumenterte likevel intenst for at det var setet hans.
– Den neste var en dame i 18A som hadde tatt vindusseter «fordi hun måtte sitte ved vinduet», og ikke kunne bruke det midtsetet hun var tildelt. Den neste var et par som skulle være i 24 C og D og bestemte seg for å slå leir og plante flagget sitt i 24A og B. Denne seteokkupasjonen begynner det å bli litt for mye av, mener trådstarteren.
Advarer mot å gi etter
Innlegget har utløst en flom av nye innlegg der folk både advarer mot å gi etter for de som stjeler andre sitt sete, og som har forslag til hvordan man skal håndtere slike medreisende.
– Gi aldri etter, er rådet fra flere som også anmoder reisende som opplever dette om å opptre bestemt for å fjerne medreisende.
Noen ber flyselskapene om å sparke slike passasjerer av flyet. Mens andre har ideer om å vise frem dem som tar andre sine seter:
Vil vise dem på sosiale medier
– Flyselskapene må filme dette som skjer og legge det ut på X/Twitter og Instagram, eller hvor som helst. Jeg ville se på, skriver en annen som får støtte:
– Her må flyselskapene ha nulltoleranse, mener vedkommende, mens en annen skriver: – Folk gjør det fordi de regner med at de vil slippe unna med det.
Løsningen er i de fleste tilfeller å be kabinbetjeningen om hjelp til å frigjøre setet man skal sitte i.
Noen advarer sterkt mot å gi etter i slike saker:
Drar nytte av vennligheten
– Jeg tror at folk har blitt vant til at andre er hyggelige selv om de sitter i setene deres, og de har begynt å dra nytte av den vennligheten, skriver en annen.
Andre tror ikke det å fjerne «seteokkupantene» vil ha noen effekt:
– De har rett og slett overbevist seg selv om at setet er deres, og at de fortjener det. Disse typene lærer aldri, og det blir flere og flere hver dag, skriver en annen innsender.
Norske SAS-ansatte har sine metoder
Øystein Schmidt er pressesjef i SAS Norge, og forteller her hvordan selskapets ansatte griper tak i slike situasjoner:
– Det er sjelden vi opplever passasjerer som setter seg på et annet sete enn det de har fått tildelt. Dette hender imidlertid av og til, og da for eksempel ved lengre flyvninger. I de fleste tilfeller løses slike situasjoner raskt og uten større problemer. Vi har også prosedyrer på plass som sikrer en god og profesjonell håndtering av slike hendelser, forteller han til flysmart24.
– Når dette skjer, håndteres situasjonen i de aller fleste tilfeller raskt og smidig av kabinpersonalet, som ber passasjeren flytte seg til riktig sete. I de ytterst få tilfeller der en passasjer ikke følger kabinpersonellets anmodning kan purser bli tilkalt for å håndtere situasjonen videre, og i enkelte tilfeller eventuelt piloten, sier Schmidt.
En effektiv metode
En passasjer forteller at han har funnet en egen metode for å få folk til å fjerne seg fra setet hans.
– Dette har skjedd meg et par ganger de siste to årene. Jeg tilbyr meg ganske enkelt å selge dem mitt tildelte sete. Du kan få sitte ved midtgangen for 500 dollar, men i kontanter. Har du ikke kontanter, må du flytte deg, skriver vedkommende.
Dette har også en annen gjort:
– Jeg gjør også dette. Ingen har noen gang penger på seg, skriver han.
Mister anstendighet
En kunde opplevde at en medreisende, som egentlig hadde vindussetet, hadde satt seg i setet ved midtgangen.
Da han påpekte at dette var hans sete, svarte damen: – Ja, men jeg liker best å sitte ved midtgangen. Da svarte jeg at det gjorde jeg også, og at det var grunnen til at jeg hadde betalt for å sitte i det setet, skriver vedkommende.
En annen mener folk mister siste rest av anstendighet når de kommer om bord i et fly: – Hvorfor kan ikke folk bare være hyggelige? spør hun.