Svært mange flyreisende samler bonuspoeng for å finansiere eller delbetale nye flyreiser.
Bonusklubbene er laget for å skape lojalitet mellom reisende og flyselskap.
Nå slår norsk økonomi-professor alarm, og advarer mot overdreven tro på lønnsomheten i denne lojaliteten.
Bruke mer penger
– Før var bonusprogrammene et tiltak for å belønne lojale kunder. Nå er det utelukkende et tiltak for å få folk til å bruke mer penger, sier økonomiprofessor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole, til flysmart24.
Andreassen advarer publikum mot å tro at flyselskapene deler ut bonuspoeng og gullkort for å være snille med sine kunder:
– Bonusprogrammene er sindig innrettet for å få deg til å fly mer for å opprettholde status. Kundene merker dette. Når det i tillegg blir høyere krav for å opprettholde status, gir mange opp og melder seg ut, sier Andreassen.
Lønner det seg?
– I takt med at flyselskapene stadig endrer reglene for disse programmene – ofte uten forvarsel og til kundenes ulempe – begynner mange reisende å stille spørsmål ved om lojalitet faktisk lønner seg, skriver Andreassen på sin egen blogg.
Andreassen viser til situasjonen i USA, der mange forretningsreisende nå har vinket farvel til bonus-klubbene. De velger i stedet flyselskapene som har avganger som passer dem best, og som har lavest pris.
– Et økende antall som reiser ofte uttrykker nå at de er “ferdige” med lojalitetsprogrammer, skriver Andreassen.
Sier farvel til bonus
Flyselskapene har behov for å spare penger, det går ut over bonusordningene.
Han viser til en artikkel i økonomiavisen The Wall Street Journal der mange med en god del reiser, sier at bonusprogrammene ikke lenger gir dem noe tilbake.
– En tidligere trofast kunde beskriver hvordan hun sluttet å bry seg om statusnivåer og poeng, da hun innså at fordelene ikke lenger var verdt innsatsen. Denne følelsen deles av mange andre, som nå heller prioriterer fleksibilitet og pris over lojalitet, skriver Andreassen.
Nær sagt alle flyselskap har sine egne programmer. SAS har lojalitetsklubben Euro Bonus og Norwegian har Norwegian Reward. KLM har Flying Blue og Lufthansa har Miles & More.
Beholde deg som kunde
Alle bonusordningene har bare ett formål – å få deg til å velge deres selskap. Men i tillegg også å beholde deg som kunde, slik at du velger akkurat deres selskap, selv om andre flyselskap kan kan være billigere.
Premien er personlige fordeler som bonuspoeng, tilgang til fast track og lounger på flyplasser, og nivåstatus som sølv-, gull- eller diamantkort.
Andreassen viser til at det som var et enkelt og lønnsomt system for de reisende, nå har blitt et komplekst spill der reglene stadig endres.
Vanskelig for kundene
– Poeng som tidligere kunne brukes til gratis reiser, krever nå langt flere poeng enn før. Statusnivåer som ga tilgang til lounger eller prioritert boarding, krever høyere terskler for kvalifisering. Og i noen tilfeller har selskaper innført utløpsdatoer på opptjente poeng, noe som gjør det enda vanskeligere for kundene å få verdi ut av innsatsen de legger ned, mener Andreassen.
Han skriver at denne utviklingen skaper frustrasjon blant lojale kunder, spesielt hos dem som reiser mye.
– De var tidligere selskapenes mest verdifulle målgruppe. Mange opplever at fordelene de ble lovet, gradvis forsvinner, mens kravene for å oppnå dem blir stadig mer uoverkommelige. Resultatet? En følelse av svik og en voksende likegyldighet overfor lojalitet, mener Andreassen.
Advarer selskapene
Han advarer derfor flyselskapene mot å gjøre bonusprogrammene deres mindre fordelaktige:
– For mange reisende er det nå mer fristende å velge det billigste eller mest praktiske alternativet, fremfor å jage poeng i et system som føles stadig mindre rettferdig. Ved å gjøre programmene mindre generøse, kan selskapene redusere kostnadene knyttet til gratisreiser og andre fordeler. Det kan være farlig for dem på langt sikt, advarer Andreassen.