Klar beskjed: Venter ikke – uansett

Flytogets siste avgang fra Oslo Lufthavn er klokken 00.50. Den går på tiden, uansett. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS-flyet var det eneste som var så forsinket denne kvelden på Gardermoen, at passasjerene hadde små sjanser til å rekke aller siste avgang med Flytoget.

Noen tok likevel sjansen og kom springende nedover rulletrappen fra ankomst innland. De løp alt de klarte de få metrene i retning av Flytogets avgang.

I det samme ruller toget ut fra perrongen og setter av gårde mot Oslo.

Minutt for sent

Slukøret og andpusten står de løpende passasjerene tilbake. De mistet toget med kanskje så lite som ett minutt.

Nå måtte de i stedet satse på neste avgang med buss; en litt mer kronglete og tidkrevende vei ned til sentrum av Oslo.

Kunne ikke Flytoget ha ventet noen få minutter, slik at i alle fall noen av passasjerene fra det siste flyet som landet denne kvelden på Gardermoen, kunne ha blitt med til Oslo S?

Flytoget: – Kan ikke vente

– Dessverre, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Flytoget, Ida Marie Fottland, til flysmart24.

– Vi må forholde oss til rutetidene. Det å kjøre fra kunder er selvsagt ikke noe vi gjerne gjør, men i slike tilfeller har vi ikke noe valg, sier Fottland.

Hendelsen med det forsinkede SAS-flyet skjedde for noen dager siden, og er et eksempel på hva togkunder kan oppleve når vinteren skaper forsinkelser i flytrafikken.

Uvær i nord gjorde at SAS-flyet ble mange timer forsinket, og landet først etter halv ett på Gardermoen.

Sprang for livet

Da flyet etter hvert ankom terminalen, var det bare noen minutter før siste Flytoget-avgang klokken 00.50 skulle gå på natten.

Noen tok likevel sjansen på å nå siste avgang, sprang så raskt de bare kunne mot Flytogets avgangsområde – men tapte det kappløpet med knapp margin.

De kunne bare konstatere at lysene fra toget forsvant ut fra flyplassen, i retning Oslo Sentralstasjon.

Risikerer bot

Hos Flytoget sier Fottland at det å holde rutetidene ikke bare er noe som er viktig for selskapet, men også nødvendig i forhold til andre aktører som bruker de samme sporene:

– Vi har disposisjonsrett for sporene på visse tider. Men vi er jo absolutt ikke alene om å bruke dem. Mange andre selskaper, person og gods, deler på de samme skinnene. Derfor kan forsinkelse hos oss føre til konsekvenser for driften for disse. Og vi risikerer dessuten bot for å ikke holde rutetidene, sier Fottland.

Derfor, mener hun, en episode som den som skjedde på Gardermoen denne natten, ikke er til å unngå.

«Ser helt fortvilende ut»

– Alle som bruker Flytoget mye, har sikkert også sett at vi også midt på dagen har måttet lukke dørene og kjøre selv om reisende har vært nære på å rekke avgangen. Det ser helt fortvilende ut, men vi er nødt til å overholde rutetidene og det tidsvinduet vi har for å bruke sporene, sier Fottland.

Hun viser til at det i tilfellet med det forsinkede Bodø-flyet, var mulig for de reisende å benytte seg av Flybussen, som har senere avganger fra Gardermoen.