Det er ikke slik at du som reisende står uten rettigheter når flyselskapet somler med utlevering av bagasjen, slik at du mister siste tog fra flyplassen.
I en sak som flyklagenemnda har behandlet, og som dreier seg om forsinket utlevering av bagasje fra et Norwegian-fly, er konkusjonen klar:
Passasjerene mistet siste tog fra flyplassen, og skal derfor ha dekket utgifter til taxi og buss.
Bagasjen kom ikke
Saken gjaldt en reise fra Andenes til Oslo. Der virket alt å gå helt etter planen – til flyet hadde landet på rute klokken 23.25.
De tre reisende hadde planlagt å ta Flytoget til Oslo S, noe det skulle være god tid til å nå.
Så kom problemene.
For bagasjen kom ikke, slik den skulle.
Norwegian har anslått at en normal ventetid på en avgang som i dette tilfellet, er på ca 40 minutter.
En og en halv time
Her ble passasjerene stående og vente på kofferter og bager i 1 time og 30 minutter.
Først klokken 00.55 ble bagasjen levert på båndet. Da var Flytoget – med avgang klokken 00.50 – allerede på god vei mot Oslo Sentralstasjon.
Da var det bare én ting å gjøre for de uheldige reisende.
De måtte hoppe på Flybussen til sentrum og ta taxi hjem til bolig, siden det ikke går noen kollektiv transport i Oslo på dette tidspunktet av døgnet.
De presenterte en regning på 781 kroner for Norwegian, som selskapet avslo å dekke.
Norwegian avviser
Dermed havnet saken i flyklagenemnda, som gir de reisende fullt medhold.
Norwegian på sin side hevder overfor nemnda at det ikke inngår som en del av avtalen, at Norwegian skal dekke transportkostnader etter ankomst når selve flyet ikke var forsinket.
– Iblant kan det ta tid før bagasjen kommer på bagasjebåndet. Dette kan bero på flere ulike faktorer som hvilken flyplass det er tale om og trafikken, heter det i avslaget fra Norwegian.
Avviser svikt
Avinor er også trukket inn i saken, siden de reisende mente at det var en feil på bagasjebåndet.
Flyplass-selskapet avviser at det var noen teknisk svikt på anlegget denne kvelden – bortsett fra en 10 minutters stans som skyldtes at bagasje hadde kilt seg inn i hverandre.
– Det er flyselskapet og selskapet som håndterer bagasjen, som har ansvar for å håndtere bagasjen fra flyet til utlevering i ankomsthallen, heter det fra Avinor som avviser ansvar.
Nemnda gjør kort prosess
Flyklagenemnda gjør imidlertid kort prosess i saken:
– Forsinkelsen skyldtes både at handlingselskapet (selskapet som håndterer bagasjen. red. anm.) brukte lang tid på utlevering av bagasjen etter flyvningen, og en operativt feil på 10 minutters varighet grunnet fastkilt bagasje. Det vesentligste av forsinkelsen ligger således innenfor flyselskapets kontroll, som kunne ha vært unngått ved rimelige tiltak, heter det i vedtaket.
Nemnda mener Norwegian derfor må utbetale 781 kroner til dekning av Flybuss og taxi.
Mange flere reise- og flynyheter finner du her på flysmart24.no, klikk på lenken.