Er du uheldig med dine medreisende, kan enkelte av dem gjøre flyreisen til et mareritt.
Et britisk adferdsselskap har nå plukket ut de fire typene flypassasjerer, som hver på sin måte kan gjøre din neste flytur til en lidelse.
Adferdsekspertene i C-Me Colour Profiling forklarer hvordan og hvorfor enkelte passasjerer endrer oppførsel når de kommer om bord i et fly:
De verste
– Ekstremt stress kan presse passasjerer inn i uventede adferdsendringer. En vanligvis selvsikker reisende kan bli ubesluttsom, en sosial person kan trekke seg tilbake og en rolig person kan knekke sammen, mener ekspertene ifølge den britiske avisen Daily Mail.
Det er gjort flere undersøkelser de senere årene om de verste flypassasjerene.
Treffe på
Denne nye britiske undersøkelsen er noe annerledes, og forteller om de fire ulike passasjertypene som man kan risikere å treffe på under en flytur.
Den krevende passasjeren: Dette er mennesker som verdsetter kontroll og effektivitet og kan fort bli provosert. De reagerer på flyforsinkelser, treg service eller endringer i ruteplanen. De kjennetegnes også ved at de stadig plinger på kabinbesetningen, og gir høylytt uttrykk for misnøye.
Den alt for sosiale passasjeren: Dette er reisende som er over normalen snakkesalige. De kan starte samtaler. Snakker gjerne høyt, og ofte beveger de seg også rundt i kabinen under flyturen. Spesielt gjelder dette på lange flyturer, hvor disse menneskene ofte kan overkompensere behovet for sosial kontakt.
Stressende opplevelse
Den engstelige passasjeren: De er vanligvis tilbaketrukket og urolige. Å fly er en stressende opplevelse for engstelige passasjerer, sier eksperten. Disse reisende kan få panikk av turbulens og overfylte kabiner. Engstelige passasjerer vil ofte fikle med ting, og unngår øyekontakt under reisen.
Den kritiske passasjeren.
Denne typen reisende blir ofte irritert av uorden, endringer i siste liten eller støyende omgivelser, sier adferdsekspertene. Kritiske passasjerer kan klage på retningslinjer, kritisere flyselskapstjenester eller vise synlig frustrasjon over å bli forstyrret under reisen. Ifølge ekspertene er en kritisk passasjer vanligvis detaljorientert, negativ og svært fokusert på det vedkommende oppfatter som ineffektivitet.
Mange flere reise- og flynyheter finner du her på flysmart24.no, klikk på lenken.