Skulle nyte høstferien – møtt av nedstengt feriested

Feriebyen Sunny beach i Bulgaria var nedstengt og strendene tomme da nordmennene skulle kose seg på sin høsttur til Syden. Foto: Shutterstock

Ferieoppholdet i høstferien ble alt annet enn det de fire norske gjestene hadde ventet seg. Da de ankom feriestedet, opplevde de at det meste var stengt ned for sesongen.

Fyrverkeriet de ble møtt med da de ankom hotellet, var ikke for å ønske de norske gjestene velkommen. Det var derimot de ansatte som feiret at sesongen var slutt.

Nordmennene var fullstendig uforberedt på å møte et dødt feriested. Manglende turisttilbud gjorde at de ble sittende inne på hotellet under så å si hele ferien.

Vanligvis svært livlig

Ferieoppholdet var så mislykket, at de mente de hadde krav på å få halve prisen på 35 000 kroner tilbake. Det sa reiseselskapet Apollo nei til.

Slik havnet saken i pakkereisenemnda, som nå har vurdert kravet om erstatning fra de fire nordmennene.

Turen gikk til et av de normalt mer livlige feriestedene i Syden, Sunny Beach i Bulgaria, som er et populært reisemål blant nordmenn.

Det er i høysesongen. De fire nordmennene reiste til Sunny Beach i høstferien, og hadde booket opphold fra siste uke i september.

Da er det ikke mye livlig over feriestedet Sunny Beach, fant de fort ut:

Alt var stengt

Det meste av restauranter, butikker og andre typiske turisttilbud hadde stengt ned, så det bl mange timer på hotellrommet under hele oppholdet.

Besøket skjedde så sent på året at de opplevde været som så kaldt, at de mener de burde ha blitt advart mot dette og anbefalt å reise til et annet sted hvor det er varmere.

Møtet med det øde og kalde Sunny Beach, gjorde at de varslet Apollo om at de ønsket å reise hjem etter tre dager. Apollo svarte at det i så fall skjedde på egen regning.

De var de siste gjestene som dro fra hotellet for sesongen.

Blir informert

Apollo har avvist kravet om tilbakebetaling, og viser til at reisemålenes karakter kan variere avhengig av tidspunkt reisen. Dette blir kundene informert om.

– I lavsesong er selv livlige reisemål rolige og en del restauranter, barer og forretninger holder stengt. Også hotellene kan ha begrenset aktivitetstilbud, skriver Apollo på sine nettsider.

Selskapet poengterer at hvis man reiser utenfor høysesong, må man være forberedt på at opprydningsarbeider kan foregå på strendene. Og at strandservicen også kan være begrenset.

Kunne ha foreslått noe annet

Apollo mener at selskapets konsulenter kunne ha kommet med forslag om andre reisemål. Dette dersom nordmennene hadde kontaktet Apollo per telefon før bestilling og informert om sine ønsker.

– Når reisen er påbegynt er det lite Apollo kan gjøre, dersom temperatur eller andre forhold på valgt reisemål ikke imøtekommer forventningene, skriver selskapet.

Det er pakkereisenemnda helt enig i, og mener at Apollos tilbud ikke bryter med det tilbudet de fire valgte å takke ja til.

Klar konklusjon

Nemnda viser til at Apollos nettsider inneholder informasjon om varierende tilbud på reisemålene, avhengig av tidspunktet for reisen.

Nemndas konklusjon er derfor kort og klar:

– Dårlig vær eller manglende tilbud på reisestedet begrunnet i lavsesong, kan da
ikke utgjøre et avvik fra avtalen, heter det. Og pakkereisenemnda anbefaler at de norske gjestene ikke gis medhold.

Mange flere reise- og flynyheter finner du her på flysmart24.no