Bremser planer om passasjerfly med bare én pilot

Norske og europeiske piloter kjemper for at det også i fremtiden skal være to flyvere på jobb i cockpit under en flyvning. Foto: Shutterstock

Flyindustrien har i flere år presset på for å få godkjennelse for passasjer-flyvninger i Europa med bare én pilot i cockpit.

Opprinnelig var det meningen at en forskrift som åpner for å fly med bare én pilot skulle være klar innen 2027.

Nå er bremsene satt på og fristen er nå utsatt til 2029.

Vil ikke gi seg

Den europeiske paraplyorganisasjonen for flyvere, European Pilots, sier i en uttalelse i dag at de er glade for denne utsettelsen.

De vil likevel fortsette å kjempe mot planene, fordi de ikke har noen tro på at flyselskaper og flyprodusenter vil gi seg.

Som flysmart24 har skrevet tidligere, har det europeiske flysikkerhetsorganet EASA åpnet for at flyselskap kan kutte ut den ene av to piloter i cockpit.

Fare for sikkerheten

Fly med bare én pilot har allerede vært på tegnebrettet lenge. Spesielt gjelder dette på langdistansefly.

Flyprodusentene, deriblant europeiske Airbus, venter på at sikkerhetsmyndighetene skal godkjenne slike fly.

Dette er en plan som pilotforeningene i Europa har kjempet mot med nebb og klør, siden den ble kjent i 2017.

De advarer mot at det en slik tillatelse vil sette flysikkerheten i fare.

Norske piloter med

Også norske piloter har kastet seg med full kraft inn i saken, for å hindre planene å bli godkjente:

– Å «spare inn» én pilot gir en enorm risikoøkning, har nestlederen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, uttalt til flysmart24.

Flyprodusentene på sin side har argumentert for at automatisering og moderne teknologi kan erstatte rollen til andrepiloten på flyet.

Systemet er tenkt slik at det skal være piloter på bakken som skal kunne overta og fjernstyre flyet hvis noe skulle tilstøte piloten som er alene på jobb.