Det er stort fokus i dag på å unngå å kaste mat. Mange aktører i matbransjen har tatt grep for å hindre matsvinn.
En av de som har gjort en innsats her er SAS-loungene på Oslo Lufthavn.
Nå har den ansvarlige for flyselskapets lounger i Norge, Anita Anita Storm Røsaasen og alle hennes kolleger ved flyplassen, fått pris for sin innsats mot matkast.
Alt blir brukt
De er blitt tildelt Q-Meierienes «Matredderpris» for bevisst planlegging for å sikre at så mye som mulig av maten som serveres passasjerene blir brukt.
Dessuten at rester som kan brukes, ikke blir kastet.
– Jeg ble veldig rørt og ikke minst overrasket over å motta denne prisen. Det er et tett sammensveiset team som jobber langsiktig og strukturert med å redusere matsvinnet. Sammen har vi greid å skape gode resultater, sier Anita Storm Røsaasen.
Bruker opp rester
Svinnet ligger godt under 30 gram per besøkende. Dette er svært lavt med tanke på volumene som håndteres hver måned.
Da går det med blant annet 1.800 kg hvitost og 750 kg potetgull.
I tillegg går det med 26.000 egg – kun til frokostserveringene. Rundt 1 million mennesker besøker hvert år de to SAS-loungene på OSL.
Ifølge Storm Røsaasen er mye av suksessen knyttet til at hele teamet hennes tenker på samme måte som hjemme. De bruker opp rester, finner nye måter å servere maten på og lar ingenting gå til spille.
Osterester blir smakstilsetning
– Vi bruker alt og lar så å si ikke noe gå i søpla. Det ligger rett og slett i ryggmargen, sier hun.
Som eksempel nevner hun at når en brunost er for liten for ostehøvelen, blir den kuttet opp og servert den som smakstilsetning til havregrøten.
Havregrøt er en av de mest populære frokostrettene på loungene.
– Brødskalker blir til krutonger, hvor oljen fra soltørkede tomater brukes for å gi ekstra smak. Rester av hvitost får nytt liv i serveringen, mens grønnsaksavskjær havner i supper, sier lounge-sjefen.
SAS-loungen har også et tett samarbeid med flere leverandører. Kommer de eksempelvis over et parti av varer som nærmer seg utløpsdato, kan SAS-loungene ta inn dette og grunnet sitt store forbruk og mange besøkende raskt få benyttet maten.