Mislykket ferie? Noe kan du bare glemme å klage på

Mange klager over mangler på ferieoppholdet. Noen forhold nytter det likevel ikke å klage på. Foto: Shutterstock

Ble ikke ferieturen til Syden slik du hadde forventet? Ble oppholdet en nedtur på grunn av forhold på hotellet, eller på reisemålet?

Mange reisende klager i slike tilfeller over at «reisemålet var ikke som lovet.» Noen får medhold, de fleste får avslag.

Avslagene kommer fordi årsaken til problemene den reisende opplevde på turen, ikke regnes som en mangel ved produktet. Dermed kvalifiserer det heller ikke for rabatt eller erstatning etter pakkereiseloven.

Må bare godta

Så hva må reisende tåle av forstyrrelser eller endringer på reisen? Hva er det fåfengt å klage på?

Dette har Forbrukerrådet laget en oversikt over.

Den kan gi en god pekepinn over hvilke forhold eller endringer som man bare må godta, og ikke vil få medhold ved en eventuell klage.

En vanlig klageårsak er at hotellet ikke er slik det ble lovet, da reisen ble kjøpt.

Støyplage

Det kan for eksempel være at gjestene opplever at det er mye støy, gjerne i form av bygging eller fra restauranter og diskotek på eller i nærheten av hotellet.

Slike klagesaker er det mange av i Pakkereisenemnda. Som regel ender disse sakene med at den reisende ikke får medhold i krav om rabatt eller erstatning.

Årsaken er i slike tilfeller ofte at store hotell, som har mange aktivitetstilbud og gjerne en danserestaurant eller diskotek i kjelleren, nødvendigvis også kan innebære støy.

Uheldig med været

Dette blir som regel omtalt på reiseselskapenes nettsider:

OBS!! Et unntak her kan være hvis man ikke har fått varsel på forhånd om for eksempel pågående byggeaktivitet. I slike tilfeller kan støy gi rett til prisavslag.

Et annet forhold man bare kan glemme å klage på er nedbør og dårlig vær.

– Reisearrangøren kan ikke lastes for dårlig vær, slår Forbrukerrådet fast.

Kalde hotellrom

Rådet presiserer også at få overnattingssteder har oppvarming på rommene. Det kan derfor bli kaldt.

– Dette gir ikke grunnlag for erstatning. Det er lurt å ta med seg litt varmt tøy, selv om du skal til varmere land, heter det i rådene.

Det nytter heller ikke å kreve avslag eller erstatning fra reisearrangør, hvis man for eksempel blir utsatt for innbrudd på hotellrom.

Syk på reisen

Heller ikke hvis du blir syk på reisen.

Pakkereisenemnda har behandlet en rekke saker, der gjester har blitt smittet av blant annet norovirus og fått magesjau.

Krav om erstatning fra arrangøren ender så å si uten unntak med avslag for den reisende. Her vil flysmart24 råde gjestene til å søke kompensasjon fra eget forsikringsselskap i stedet.

Uakseptabel oppførsel

Blir opplevelsen på hotellet negativt påvirket, fordi andre gjester oppfører seg på en uakseptabel måte?

Heller ikke slike klager vil normalt føre frem. Hvis du blir utsatt for sjenerende medreisende, er ikke dette en mangel som kan gi deg penger tilbake.

Forbrukerrådet advarer også mot at det kan være vanskelig å få medhold i klager på uspesifiserte reiser, fordi man aksepterer vilkårene for disse reisene når man kjøper en slik tur.