Tapte sak – nekter å refundere avbestilte billetter

Norwegian nekter å følge flyklagenemndas vedtak om refusjon av to billettbestillinger fra Oslo til Málaga. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da den reisende oppdaget at han hadde gjort feil under bestilling av billetter til Spania, avbestilte han innenfor fristen på 24 timer.

Det skulle sikre at han fikk pengene tilbake, slik vilkårene er hos Norwegian også når det gjelder de billigste billettene.

Slik gikk det ikke.

Norwegian nektet å godta avbestillingen, som var for to personer, og henviste til at kanselleringen skjedde på feil måte.

«Er uenig med nemnda»

Da klaget kunden avslaget inn for flyklagenemnda, og fikk fullt medhold i at de hadde krav på å få pengene tilbake.

Det får ingen betydning for Norwegian, som avviser både krav fra mannen og flyklagenemnda på denne måten:

– Norwegian er uenig med nemnda om de faktiske forhold i saken, skriver selskapet på nemndas nettsider.

Avbestilt i tide

Dermed kan kundene se langt etter tilbakebetalingen av billettene fra Oslo til Málaga.

Saken ble omtalt i flysmart24 i begynnelsen av januar.

Den dreide seg om to bestillinger, for to personer.

I begge tilfellene ble reisene avbestilt innen 24 timer, ved at kunden svarte på eposten han fikk fra Norwegian da reisebestillingene ble bekreftet.

Likevel ble bestillingene stående, til tross for at mannen hadde avbestilt.

Henviste til vilkår

Selv etter flere eposter frem og tilbake, nektet Norwegian å betale tilbake billettene for i alt 20 000 kroner. Kun skatter og avgifter ble refundert.

I begge tilfellene mente Norwegian at billettene ble kansellert etter at fristen for gratis avbestilling hadde gått ut.

Selskapet henviste dessuten til informasjon på selskapets nettsider. Der heter det at billetter bare kan avbestilles på kundens «mine sider», eller ved å ta kontakt med kundesenteret.

Mannen hadde ikke gjort noen av delene, men sendt epost. Dette opplyste selskapet, som på dette grunnlaget sa nei til å refundere pengene.

Stridens kjerne

Måten avbestillingen ble gjort på, ble stridens kjerne da kunden klaget saken inn for flyklagenemnda.

Et flertall i nemnda mente nemlig at det ikke står noen steder i reisevilkårene hos selskapet at det ikke er mulig å kansellere per epost.

Nemnda mente derfor at en avbestilling per epost var noe Norwegian måtte godta, og vedtok derfor at mannen skulle få refundert billettpengene.

Norwegian uenig

Dette har Norwegian nå bestemt seg for å avvise, fordi den er uenig i klagenemndas begrunnelse.

Det standpunktet betyr at mannen ikke vil få tilbake de pengene flyklagenemnda mener han har rett til, siden nemndas vedtak ikke er juridisk bindende.

Skal mannen gå videre med sitt krav, må det skje ved å bringe det inn for rettsvesenet.

Interessert i flere flysaker? Du finner flere på flysmart24.no