Mange reisende på Oslo Lufthavn har klaget over at det har vært umulig å få kjøpt fersk mat sent på kvelden.
Nå kan det problemet være løst, en gang for alle:
Et ubemannet butikkonsept er satt i drift, som en utvidelse av merkevaren og baguette-spesialisten Northland.
Hele døgnet
Nå kan reisende på landets hovedflyplass – uansett tid på døgnet – få tak i ferske bakervarer, baguetter, økologisk kaffe og mer gjennom en butikkløsning som er drevet av kunstig intelligens.
– Vi er alltid ute etter nye måter å møte kundenes behov på i farten. Det nye konseptet er en stor forretningsmulighet, som kan bli en viktig del av vår butikkportefølje i tiden fremover, sier AnnaMaria Carnemark, administrerende direktør i Reitan Convenience Norway.
Selskapet omfatter blant annet Narvesen kiostgruppe og 7-Eleven.
Hun forteller at konseptet er inspirert av selskapets danske kolleger, som har hatt stor suksess med et lignende prosjekt , 7-Eleven Go, på Kastrup Lufthavn ved København.
Slik vil det fungere
Det nye utsalget er det første av sitt slag på det norske markedet, og fungerer svært enkelt:
Den ubemannede butikken fungerer ved at kunden skanner sitt betalingskort. Forsyner seg så med ønsket mat og drikke når maskinen åpnes, og blir automatisk belastet for kjøpet via avansert kamerateknologi.
Utsalget har vært i drift siden 7. februar, og så langt har den fungert meget bra, ifølge Carnemark:
Ferske varer hele tiden
Maskinen fylles kontinuerlig med ferske varer av teamet bak den nyoppussede Northland-caféen på innlandsterminalen.
Nysmurte baguetter, rundstykker og wraps er foreløpig de mest populære matvarene, men også fruktbegre, salater og kaffe selger godt.
– Dersom dette blir en suksess, ser vi absolutt på muligheten for å åpne ubemannede butikker. For eksempel på sentralstasjoner, sykehus, flyplasser og andre knutepunkter, sier AnnaMaria.