Billettkaos fra Oslo – krevde at kunden skulle ordne opp

Thai Airways hadde solgt for mange billetter på sin økonomiklasse. Det betød problemer for en nordmann som skulle reise med selskapet fra Oslo Lufthavn. Foto: Shutterstock

Den norske flykunden hadde kjøpt en billett med Thai Airways fra Oslo til Hongkong, med mellomlanding i Bangkok.

Mannen møtte opp på Gardermoen med en bekreftet billett på en flyvning som skulle foregå på økonomiklasse. Pris? 8 500 kroner.

Så skjer det et problem som flyselskapene selv skaper for seg selv fra tid til annen: Før avgang oppdager Thai at selskapet hadde solgt for mange billetter på denne klassen.

Uventet krav

Derfor ble det nødvendig for Thai å ta det vanlige grepet med å oppgradere passasjerer til en høyere klasse.

Da skjedde det uventede:

Thai forlangte at passasjeren skulle ordne opp i floken. De forlangte at den reisende skulle betale ekstra for at de ble tvunget til å oppgradere vedkommende.

Prisforskjellen var på 1 070 norske kroner.

Fikk ikke bli med

Dette kom fullstendig overraskende på passasjeren, som fikk klar beskjed om at han ikke kom til å få bli med flyet hvis han ikke betalte.

Han følte seg sterkt presset i en stresset situasjon. Han ga derfor etter for kravet, og betalte det selskapets innsjekkingsmannskap forlangte.

Noen behagelig tur ble det heller ikke. Setet var like ved et av toalettene, noe som skapte mye trafikk av andre passasjerer.

Mannen kunne ikke gjøre noe annet enn å ta opp saken med flyselskapet ved første anledning etter reisen.

Ville ha refusjon

Han krevde gebyret tilbakebetalt, og påpekte at han ikke på noe tidspunkt hadde bestilt den dyrere billetten flyselskapet tvang ham til å kjøpe.

Thai Airways sto imidlertid på sitt krav om gebyr. Dermed havnet saken i flyklagenemnda. Den har nå vurdert selskapets håndtering av saken.

Thai Airways har ikke svart på flyklagenemndas henvendelser, om å få en forklaring på hvorfor de valgte å kreve ekstra betalt fra mannen.

Det har derimot nettbyrået Mytrip, som solgte billetten.

Ikke i tvil

De kunne bare bekrefte at mannen ikke hadde bestilt en billett som den han fikk, men at kravet om refusjon måtte tas opp med flyselskapet.

Nå har flyklagenemnda tatt fatt i saken, og har konkludert med at det ikke er tvil om at nordmannen har krav på å få pengene tilbake.

Nemnda omtaler Thai Airways sin håndtering på denne måten:

– Nemnda er kjent med at passasjerer kan bli oppgradert til høyere prisklasser om bord på
flyvninger, dersom det er nødvendig. Nemnda er imidlertid ikke kjent med at passasjerer
blir avkrevd gebyr for dette, skriver den i sitt vedtak.

Flyselskapet ansvarlig

Nemnda er heller ikke i tvil om utfallet av akkurat denne saken.

– Etter nemndas syn må flyselskapet selv bære ansvaret for at det er nødvendig å flytte passasjerer til en høyere prisklasse grunnet overbooking, konkluderer nemda.

Den finner at det hverken er avtalerettslig eller annet rettslig grunnlag for å kreve betaling for dette, og ber Thai Airways refundere gebyret på 1 070 kroner til klager.