Passer du ikke klokken ryker reisegarantien

Flytoget har en egen reisegaranti for sine passasjerer. Men, det er klare betingelser for at den skal være gyldig. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Mannen tok Flytoget til Gardermoen, men på Lillestrøm var det bom stopp på grunn av anleggsarbeider.

Det gjorde at passasjeren ble henvist til drosje, og kom forsinket til Gardermoen og mistet flyavgangen til Stockholm. Han måtte kjøpe ny billett til senere avgang.

Da ville han benytte seg av Flytogets reisegaranti som lover kunden ny billett hvis man mister flyet fordi toget er forsinket.

Den løsningen avviste Flytoget.

«Uansett årsak»

Flytoget er ikke snau når selskapet reklamerer for garantien:

Flytoget har skyhøy punktlighet, men skulle du likevel oppleve en forsinkelse på over 30 minutter på vei inn mot Gardermoen som medfører at du ikke rekker flyet ditt, kjøper vi ny flybillett til deg.

Uansett hva forsinkelsen skyldes.

Riktig så enkelt er det ikke, skulle mannen erfare.

Fikk avslag

For da mannen presenterte kravet om tilbakebetaling av utgiftene til ny flybillett, rundt 2 200 kroner, ble det blankt avvist av Flytoget.

Selskapet mente at en annen viktig betingelse ikke var innfridd.

Nå har saken vært behandlet av klagenemnden for kollektivreiser, som gir Flytoget medhold når det avviser mannens krav.

Et tredje punkt

For at garantien skal gjelde, fins det et par-tre vilkår:

Kunden må selvsagt ha kjøpt billett, og forsinkelsen må være på mer enn 30 minutter.

Men, så kommer det et tredje punkt som kan gjøre at hele garantien ryker for de som ikke er klar over denne delen av garantien:

Her heter det at kunden må ha beregnet oppmøtetiden på Oslo lufthavn i henhold til flyselskapets anbefalinger.

Dette er oppmøte-fristene

Flytoget setter selv en minimums oppmøtetid på 60 minutter på innlandsreiser, og 90 minutter på turer til utlandet.

Mannen hadde tatt Flytoget fra Sandvika klokken 05.10 og skulle nå et fly til Stockholm som hadde avgangstid klokken 07.00.

Hvis alt hadde gått uten problemer, ville mannen være på Oslo Lufthavn klokken 05.42. Det ville i så fall være 78 minutter før avgang.

Mannen hadde uansett ikke innfridd Flygarantien for utenlandsreiser, mener togselskapet og finner ingen grunn til å innfri mannens krav på erstatning for ny flybillett.

Et siste forsøk

I et forsøk på likevel å få dekket utgiftene til nye billetter, sendte passasjeren saken til klagenemnda for kollektivtransport.

Det hjalp ikke.

Nemnda mener Flytoget i denne saken har praktisert sine vilkår riktig.

Nemda viser til at mannen hadde kommet 18 minutter for sent til å kunne kreve erstatning, selv om Flytoget skulle ha ankommet flyplassen i rute.