I det siste året har SAS sørget for at København har blitt bygd opp som et globalt knutepunkt.
Dette har igjen ført til at Danmarks hovedflyplass, Kastrup, har opplevd en massiv satsing på nye ruter både fra SAS og en rekke andre flyselskaper.
Oslo og Stockholm har blitt liggende i skyggen for utviklingen på Kastrup.
Satse hardere på Gardermoen
Det har skapt stor bekymring både på Oslo Lufthavn og i Avinor. Nå får det Avinor til å reagere.
Avinor vil derfor styrke selskapets innsats for økt samarbeid i regionen – innen reiseliv, næringsliv og det offentlige – for å styrke konkurransekraften til OSL som knutepunkt.
Mangeårig avdelingsleder for kommunikasjon i Avinor, Joachim Westher Andersen, er plukket ut til å lede denne delen av arbeidet med nye ruter.
Han har stor tro på prosjektet:
Flom av nye ruter
– Konkurransen om kapasitet og ruter fra flyselskapene er internasjonal, og vi har behov for å løfte Oslo Lufthavn ytterligere i denne sammenhengen. Vi har klokkertro på Oslo og Østlandet som en destinasjon. Og vi skal ut og fortelle om dette til flyselskap, reiselivs- og luftfartskolleger i hele verden, sier Andersen til flysmart24.
Han viser til flommen av nye ruter som har kommet fra det sørlige Europa og til flere byer i nord, spesielt Tromsø.
Der er europeernes interesse for vinteropplevelser trekkplasteret, noe Andersen tror også kan gjelde for hovedstadens flyplass:
– Vi skal satse spesielt på å tiltrekke oss vinterturisme. Og det har vi tenkt å gjøre sammen med aktører i næringslivet og reiselivet i Oslo og på Østlandet. Vi merker allerede at interessen for skiturisme inn til Oslo og Østlandet er stor, sier Andersen.
Stor interesse
– Hvilke muligheter ser du for OSL som knutepunkt, tatt i betraktning at en av de store i hjemmemarkedet – SAS – allerede har valgt Kastrup?
– Svært gode. Det er allerede nesten 150 direkteruter fra Oslo. Og vi vet at interessen er stor for Oslo og Østlandet, særlig med tanke på ski- og vinterturisme. Så er det også viktig for Norge at vi klarer å øke tilgjengeligheten til store markeder for norsk næringsliv, reiseliv og norske reisende.
– Er det snakk om en avgrenset satsing på europeisk trafikk inn til OSL, eller vil dere også vil jakte på interkontinentale ruter?
– Vi er i dialog med flyselskap fra mange steder i verden. Men på samme måte som i fotballen, så sier vi ikke noe før vi har fått signaturen på plass. La meg heller snu om på dette og si: Det er stor interesse for Oslo og Østlandet som en vinterdestinasjon mange steder i verden.
Solide vintre
– Hvilke markeder i utlandet er det naturlig å satse på først, hvor fins de lavest hengende fruktene?
– Det finnes allerede stor interesse fra sentrale deler av Europa. Norge, Oslo og Østlandet har et stort konkurransefortrinn ved at vi har solide vintre og fantastisk flotte skianlegg rundt Oslo lufthavn. Ja, og mange andre steder i Norge.
Bra for næringslivet
Andersen sier at målet med rutesatsingen er todelt. Nye og bedre flyforbindelser mener han er en viktig faktor også for å bedre konkurranse-situasjonen for næringslivet i Norge:
– Å knytte Norge enda tettere med våre handelspartnere internasjonalt, er ekstremt viktig for utviklingen av næringslivet i Norge. Og her spiller OSL en helt sentral rolle som knutepunkt, sier han.
Mye å by på
Han mener Oslo og Østlandet har mye spennende å by på som reisemål for utenlandske turister:
– Lander man på OSL, har man kort vei til skidestinasjoner som Hafjell, Norefjell, Hemsedal, Geilo, Beitostølen, Oslo vinterpark og Trysil, for å nevne noen. Vi har snøsikre og gode vintre. sier Andersen.
Tilbudet i Oslo er ganske unikt, mener han:
– I hvilken annen hovedstad kan man ta t-banen til alpin- eller akebakken, før man avslutter dagen med middag og et godt glass vin på en Michelin-restaurant? spør Andersen.
Flere flynyheter finner du på flysmart24.no