Søndag innleder flyselskapene sine sommerruter. Det skjer samtidig som klokken skal stilles til sommertid.
Det skjer natt til søndag. Når klokken slår 02.00 skal den stilles frem én time til 03.00.
Dette innebærer en overhengende fare for at de som glemmer å stille klokken, og skal av gårde med fly som har avgang søndag, kan risikere å miste avgangen.
Vil koste penger
I slike tilfeller er meldingen fra SAS, Norwegian og Widerøe den samme:
De som kommer for sent, fordi de har glemt sommertiden, vil ikke bli vist noen nåde.
De vil ikke kunne ha noen forhåpninger om å bli ombooket gratis, og henvise til de spesielle omstendighetene ved overgangen til ny tid.
De som kommer halsende for sent til avgang, vil kunne få hjelp med nye billetter. Men det vil koste vanlig takst.
God tid
Dette viser en sjekk flysmart24 har gjort hos de tre selskapene.
– Vi oppfordrer alle våre kunder til å beregne god tid når man skal ut å reise. Det er viktig at man rekker innsjekkingstiden for bagasje, og er ved gate for ombordstigning når det er åpent for det. Vanlige vilkår gjelder også på dager da man stiller klokken til sommer- eller vintertid, sier pressesjef i Norwegian, Eline Hyggen Skari, til flysmart24.
Full kontroll
Hos SAS er pressesjef Øysten Schmidt like klar:
– Vi har heldigvis ikke registrert at mange kommer for sent på grunn av sommertiden. De aller fleste av våre reisende ser dermed ut til å ha full kontroll på klokken. Vi gjør selvfølgelig vårt beste for å minne passasjerene på viktige detaljer rundt reisen. Skulle det likevel oppstå utfordringer, er vi alltid klare til å hjelpe, sier Schmidt.
Selv ansvarlig
Hos Widerøe er det klare regler, også denne dagen.
Det er få tilfeller der folk mister flyene sine på grunn av overgangen til sommertid, etter det kommunikasjonsrådgiver Lina Lindegaard Carlsen hos Widerøe har fått sjekket opp:
– Vi flyr til og fra nærmere 50 ulike destinasjoner. Skulle det imidlertid skje at man glemmer å stille klokken og dermed mister flyavgangen, må man selv ta ansvar og kjøpe seg en ny flybillett, sier kommunikasjonsrådgiver Lina Lindegaard Carlsen hos Widerøe til flysmart24.