Får ros hos flyeksperter: – Et smart grep av SAS

Kabinen blir delt med gardin når SAS fra 1. oktober går over til ren business class på sine Europa-ruter. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Fra 1. oktober gjør SAS et nytt grep om bord på flyene som flyr på internasjonale ruter i Europa.

Da vil SAS tilby business class igjen. – Dette er et smart grep av SAS, mener flyekspert.

Business class betyr at SAS avvikler dagens Plus-tilbud.

Selskapet innfører i stedet et oppgradert tilbud. Dette tilbudet er flyeksperter enig om også vil skille SAS tydeligere fra produktet til sin hardeste konkurrent, lavprisselskapet Norwegian.

Ikke mye bedre

– For å være helt ærlig var SAS Plus ikke så mye bedre enn et vanlig Norwegian-produkt. Særlig ikke om du får med fast track og prioritert ombordstigning på Norwegian, sier flyekspert Christian H. F. Kamhaug til flysmart24.

Professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole er enig i at det er riktig av SAS å satse på en ren business class:

–  SAS sin strategi med å gjeninnføre business class og tydeliggjøre skillet mellom kabinene, kan være smart for å styrke posisjonen som et premium-alternativ særlig rettet mot forretningsreisende, sier Andreassen til flysmart24.

Snur igjen

Som flysmart24 har fortalt skal SAS innføre business class igjen etter at den ble fjernet i 2013. Den ble fjernet for å kunne tilby billigere flybilletter i kampen mot de fremadstormende lavprisselskapene.

SAS sitt premium-tilbud ble Plus-klassen, en sterkt nedtonet versjon av business class.

Nå har SAS bestemt seg for å snu igjen, og satser på ren business class med oppgradert servering og bedre plass ved at midtsetene blir blokkert for bestilling.

Også blant privatreisende

Dette tror Kamhaug er smart. Det er etterspørsel i markedet etter et produkt som SAS sin nye business klasse:

Artikkelen fortsetter under bildet

«Det er stor etterspørsel i markedet etter business class»

Christian H. F. Kamhaug. Foto: Privat

– Det er større etterspørsel i markedet etter et mer premium produkt enn SAS Plus, både blant forretningsreisende og en stadig større andel privatreisende. De ønsker mer komfort og et mer oppgradert produkt når de reiser, sier han.

Kamhaug tror SAS gjeninnfører business class, som et resultat av at selskapet har et ønske om å tilpasse seg tilbudet til alliansepartner Air France-KLM. Og ikke minst konkurranse fra Lufthansa.

Full business class

– Alle disse har en full business klasse også på kortere europeiske ruter. Ikke minst er dette også viktig for SAS sin nye alliansepartner amerikanske Delta Air Lines. Delta Air Lines har tidligere sagt at det ble en alvorlig mismatch mellom Deltas business og first-produkt og SAS Plus, sier Kamhaug.

Professor Andreassen tror også at harmoniseringen med Air France og KLM gir økt troverdighet og et mer enhetlig produkt i alliansen.

Christian H. F. Kamhaug Artikkelen fortsetter under bildet

«Norwegian kan presse mer på pris»

Tor W. Andreassen. Foto: NHH

– Det kan appellere til lojale kunder og internasjonale reisende, mener Andreassen.

Han mener at Norwegian kan dra fordelen av at SAS satser på business class:

Kan bli hardere konkurranse

–  Norwegian kan utnytte dette ved å tiltrekke prisbevisste reisende, som ikke ser verdien i SAS sitt oppgraderte tilbud. Konkurransesituasjonen vil dermed trolig spisse seg til, mener han:

– SAS satser på kvalitet og differensiering, mens Norwegian kan presse videre på pris. Utfallet avhenger av hvor mange som er villige til å betale ekstra for porselen og ro foran gardinen på Europa-ruter, som varer et sted mellom en til tre timer, mener Andreassen.