Bagasjen kom ikke – da ble det taxi-bråk

Passasjeren fikk ikke bagasjen sin, dermed oppsto det krangel om en drosjeregning på noen få hundre kroner. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Passasjeren fikk ikke bagasjen sin etter en flytur med Norwegian fra Oslo til Berlin. Da tok han taxi til kjøpesenter for å rekke å handle klær.

Det skulle han ikke ha gjort, mente Norwegian. Han kunne ha tatt tog, og spart flyselskapet for penger.

Derfor nektet Norwegian å dekke mannens regning på 46,80 euro i utgifter til drosje, for å komme seg til sentrum før butikkene stengte. Togturen ville ifølge togselskapet BVG ha kostet 4,70 euro.

Det avslaget godtok ikke kunden, som klaget saken inn for flyklagenemnda. Den har nå behandlet mannens krav.

Mannen hadde reist til Berlin via København, og kom fram om ettermiddagen. Men fikk bagasjen først to dager senere.

Kastet seg i drosje

Han skulle på en avtale samme kveld, og hadde behov for klær til dette formålet.

Han fikk registrert savnet bagasje. Da han var ferdig med dette klokken 18, planla han å ta toget inn til sentrum.

Ukjent som han var, fant han raskt ut at det ville ta tid å komme seg med tog og finne butikker innen stengetid klokken 20.

Han kastet seg derfor i drosje til det kjente kjøpesenteret KaDeWe.

Kunne tatt toget

Han rakk akkurat å få kjøpt toalettsaker og klær før kjøpesenteret stengte. Og han har fått dekket 3 852 kroner av flyselskapet. Det var det ingen uenighet om at han hadde krav på.

Mannen mente imidlertid at han også hadde krav på å få dekket regningen til taxi, som i norsk valuta utgjorde 540 kroner. Fratrukket togbilletten, ville prisen blitt 490 norske kroner.

Da sa Norwegian nei. Selskapet kom med argumentet om at mannen kunne ha tatt tog, og på den måten gjort turen til byen billigere.

Selskapet påpeker at mannen har plikt på seg til å begrense tapet.

Hatt tid til å handle

Norwegian viser til kvitteringen fra drosjen, som viser ankomst kjøpesenteret KaDeWe like før kl. 18.30. Kjøpesenteret stengte kl. 20.00.

Hadde han tatt tog fra flyplassen, mente Norwegian, ville det tatt ham 30 minutter ekstra å ankomme kjøpesenteret.

Mannen hadde fortsatt hatt en time på seg til å handle de nødvendige klærne og toalettartiklene, påpekte Norwegian.

Hos togselskapet BVG oppgis imidlertid reisetiden til kjøpesenteret til 51 minutter, ikke 30 minutter som Norwegian hevder.

Nødvendige utgifter

Flyklagenemnda avviser Norwegians argument om at mannen kunne ha tatt tog i stedet for taxi.

Den etterlyser også informasjon fra Norwegian om årsaken til den forsinkede bagasjen, og hvilke tiltak som ble gjort av selskapet for å unngå å påføre mannen tap.

Nemnda mener at mannens taxiutgifter var nødvendige transportkostnader i forbindelse med forsinket bagasje.

Begrenset tid

Nemnda viser til at mannen hadde begrenset tid til å kjøpe inn klær og toalettartikler, etter å ha reist med taxi.

– For å kunne gjøre de nødvendige innkjøpene som ble gjort, var det en forutsetning at klager ankom kjøpesenteret snarest mulig. Det er overveiende sannsynlig at klager ikke ville hatt denne muligheten, dersom tog hadde blitt valgt, konkluderer nemnda som ber Norwegian dekke regningen til taxi.