Dommen over flyselskapene i Norge

Hverken Norwgeian eller SAS er spesielt populære blant norske flykunder, viser ny undersøkelse. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flytoget er det mest populære selskapet innen persontransport i Norge. Publikum gir fem stjerner til Flytoget.

Dette går frem av Norsk Kundebarometer for 2025.

Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI, har i over 20 år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Til sammen 157 virksomheter fra 35 bransjer har fått sin dom i årets undersøkelse.

Score for flyselskapene

I den ferske 2025-utgaven har 4 708 forbrukere fortalt om hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av.

For de tre største flyselskapene i Norge – SAS, Norwegian og Widerøe – er det begrenset grunn til jubel over populariteten blant forbrukerne.

Dette er klart når vi ser på resultatene for gruppen Persontransport.

Minst upopulær

Norwegian er det minst upopulære flyselskapet, med en score på 72,4 av 100 mulige, når folk blir spurt om hvor tilfreds de er med selskapet.

Det gir tre av fem mulige stjerner, og en 8. plass innen gruppen Persontransport.

Widerøe er notert med en score på 71,9. Dette gir også tre stjerner, og en 9. plass.

To stjerner

Enda verre er det for SAS. Selskapet oppnår en score på 69 av 100 mulige, og får bare to stjerner. Selskapet havner på 11. plass i denne gruppen.

Her sender for øvrig BI av gårde en kraftig advarsel rundt det som er i ferd med å skje med Flytoget:

Det ligger fortsatt an til at Vy overtar Flytoget. Samtidig scorer Flytoget over 20 poeng høyere enn Vy på kundetilfredshet, og befinner seg dermed i en helt annen divisjon.

Advarer om Flytogets fremtid

– Historien har vist at fusjoner og oppkjøp stort sett går galt, hvis vi ser på utviklingen med tanke på kundetilfredshet. Den minste aktøren blir som regel innlemmet i den største. Og med det så forsvinner også særegenheten til bedriften, inkludert bedriftskulturen. Det er derfor all grunn til å tro at dersom Vy og Flytoget blir slått sammen, så vil kundetilfredsheten til Flytoget bevege seg ned mot nivået som Vy befinner seg på. Med andre ord et tap for kundene. Sist gang vi observerte dette, var Sbankens kraftige fall etter at de ble kjøpt av DnB, mener Silseth.