Nekter å betale erstatning for ødelagt bagasje

Bagasjen var skadet for reisende med SAS og Norwegian. Nå nekter begge selskapene å utbetale erstatning. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS og Norwegian gjør felles sak mot norske passasjerer som krever erstatning for ødelagt bagasje.

At de reisende har fått medhold i klagenemnda for sine saker, tar de to selskapene ikke hensyn til i det hele tatt.

Selskapene setter nå foten ned for slike krav:

Nekter å betale

Både SAS og Norwegian nekter å betale ut penger til passasjerer, som de mener ikke har overholdt bestemmelsene selskapene selv har satt for å kunne få dekket ødelagt reisegods.

I begge tilfellene har kunder krevd erstatning for reisegods, de mener har blitt skadet under flyreiser med de to selskapene.

I SAS sitt tilfelle gjaldt det skade på en barnevogn på reise til Torp. For Norwegian sin del gjaldt det skade på en koffert på en reise til Tenerife.

Må fylle ut skjema

I begge tilfellene har kundene opptrådt slik de skal – de meldte skaden da den ble oppdaget. I SAS sitt tilfelle på flyplassen, hos Norwegian på det det eksterne digitale systemet Mybag.

De fikk deretter en bekreftelse på at skadene var meldt i en såkalt PIR-rapport (Property Irregularity Report.)

Det er et skjema du må fylle ut for å ha krav på erstatning for utgifter, hvis bagasjen din er forsinket, skadet eller tapt.

Dette skjedde

I SAS-saken: Klager henvendte seg til SAS på flyplassen, og fulgte instrukser gitt av de ansatte ved melding av skaden. Den reisende spurte flere ganger om hen skulle foreta seg noe utover å fylle ut tre skjemaer som ble forelagt. Men fikk da beskjed om at det bare var å avvente en tilbakemelding fra SAS.

I Norwegian-saken: Kunden meldte skaden via Mybag. Det var da ingen beskjed om at klager trengte å gjøre noe utover dette. Via Mybag la klager inn bilder av skaden, og svarte på hvor raskt de trengte erstatning.

Måtte sette frem krav

Så ble det stille. I begge tilfellene ble det purret på en prosess der man avklarte erstatningen. Da kom det som de reisende opplevde som et uventet svar:

Det var ikke nok å bare melde bagasjen ødelagt. Man måtte i tillegg til skademelding også sende inn krav om erstatning. Det må gjøres innen syv dager etter at skaden er meldt inn, ellers bortfaller retten til erstatning.

Hverken SAS- eller Norwegian-kunden hadde sendt inn krav innen denne fristen, dermed sa flyselskapene nei til å erstatte noe som helst.

Fikk medhold

Dette klaget kundene på, men ble avvist hos flyselskapene.

De forsøkte deretter å sikre seg hjelp i sine krav fra flyklagenemnda, og her gikk det bedre. De fikk begge medhold.

Et flertall i nemnda mente at SAS kunden hadde krav på 8 529 kroner for ødelagt barnevogn. Mens Norwegian burde erstatte ødelagt koffert med 1 181 kroner.

Nemnda mente at flyselskapene ikke kan kreve at passasjeren leverer både skaderapport og klage for å få rett til erstatning.

De internasjonale bestemmelsene krever heller ikke at passasjeren skal ha fremmet et erstatningskrav innen 7 dager, mente nemnda.

Avviser flyklagenemnda

Siden avgjørelser i flyklagenemnda ikke er juridisk bindende, kan flyselskapene velge å sette til side vedtak som de er uenige i.

Det har både Norwegian og SAS gjort i dette tilfelle.

Norwegian argumenterer med at utfylling av PIR-rapport, ikke fritar kunden for å overholde fristen på syv dager med også å komme med et erstatningskrav.

Det samme mener SAS. SAS er uenig i flyklagenemndas rettslige vurderinger. Derfor vil de ikke følge nemndas anbefaling om å utbetale erstatning.