Den norske feriegjesten likte ikke solsengene som hotellet i Syden bød på. Derfor krevde han hele feriens kostnad tilbake.
Mannen reiste alene til Tenerife. Det er den mest populære av Kanariøyene for nordmenn, nest etter Gran Canaria.
Der tok han inn på hotell AF Valle Orotava i øyas hovedstad, Puerto de la Cruz. Prisen for reisen var på vel 19 000 kroner.
Ikke vanlige solsenger
Hotellet blir på Apollos nettsider omtalt som et bosted som «lokker med en deilig takterrasse med to oppvarmede basseng, det ene med utsikt mot Teide og med utsikt over havet. Det er også en poolbar her hvis du vil lene deg tilbake og nyte utsikten og solen.»
Det ville mannen, men oppdaget etter ankomst én ting han ikke likte:
Hotellet hadde ikke vanlige solsenger. I stedet bød hotellet på det nordmannen omtaler som «en slags hvilestoler som var krummet.»
Kunne ikke ligge
Mannen var sterkt misfornøyd med disse stolene. Han mente man hverken kunne ligge flatt på rygg eller mage. Og derfor ikke kunne sole seg som han ønsket.
Han tok opp saken med resepsjonen, Apollo og hotellets direktør. Der fikk han etter eget utsagn høre at direktøren var enig, og at direktøren også innrømmet at de krumme stolene var et feilkjøp.
Rommet hans hadde i tillegg ikke skikkelig air condition. Han mente han ikke kunne regulere apparatet selv med varme og kulde.
Dette, sammen med misnøyen med solsengene, gjorde at mannen var så utilfreds med hele oppholdet, at han krevde alle pengene tilbake. Slik ville ferieoppholdet i praksis bli gratis for ham.
– Hele oppholdet var mislykket, konkluderte mannen.
Avbildet på nettsiden
Apollo avviste mannens krav. Dermed havnet konflikten i pakkereisenemnda, som har vurert saken.
Reiseselskapet viser til at det er forskjell fra hotell til hotell hvilke solsenger man velger å satse på.
Apollo viser til at hotellets solsenger er avbildet på presentasjonen av hotellet, både som hovedbilde samt i en egen bildekarusell fra hotellet.
Selskapet opplyste også til nemnda at air condition er avslått deler av høysesongen. Men at gjestene kan benytte romnøkkelen som kontakt for hovedbryteren. Luftkondisjoneringen fungerer da bare når man oppholder seg på rommet.
Gjør kort prosess
Pakkereisenemnda bruker få ord for å konkludere med å si nei til mannens krav.
– En del av avtalen mellom partene er opplysninger som fremkommer av Apollos hjemmeside, med beskrivelse og bilder av det aktuelle hotellet. Slik nemnda vurderer det er klager i dette tilfellet både informert om type solsenger som var avbildet, samt hvordan aircondition fungerte, konkluderer nemnda og avviser mannens krav.