De to reisende hadde betalt ekstra for å sitte mer komfortabelt under flyturen med Air France fra Sør-Afrika til Oslo.
De hadde kjøpt seg opp til en bedre komfort når to reiser sammen, et såkalt duo-sete, som kostet 40 euro per person.
De oppdaget kort tid etter avgang at fasilitetene om bord på langdistanseflyet ikke var slik de hadde forventet.
Fikk matbrettet i fanget
Da de skulle bruke matbrettet som var festet i seteryggen foran seg, fikk de hele brettet i fanget da de åpnet bordplaten.
Etter å ha klaget over dette, fikk de flytte til to andre seter. Det nyttet lite, også disse setene var ødelagte.
På de nye plassene var det ikke mulig å legge ned seteryggen når de skulle hvile.
Ble tilbudt gavekort
Det passet dem dårlig, da de befant seg på den lengste distansen av reisen, fra Cape Town til Paris. Når selskapet flyr non stop tar turen 11,5 timer.
Besetningen om bord kunne ikke gjøre mer for de to. De ble i stedet tilbudt et gavekort på 50 euro hver for ulempen. Gavekortet kunne de bruke på senere reiser med selskapet.
De reisende var ikke fornøyd med en slik løsning, og ville heller ha tilbakebetalt pengene de hadde betalt ekstra for duo-setene.
Ingen krav
De mente selskapet ikke kunne ta betalt for en kvalitet de ikke leverte.
Air France sto på sitt og mente at de egentlig ikke hadde krav på kompensasjon i det hele tatt, fordi de faktisk hadde benyttet duo-setene.
Derfor havnet saken i flyklagenemnda, der Air France sto fast på sitt standpunkt:
– Da de brukte setene, er de dessverre ikke berettiget til refusjon, mente selskapet.
Ulempe
Det er flyklagenemnda helt uenig i, og legger til grunn at passasjerene betalte ekstra for å sitte i en to-seter for seg selv.
Nemnda viser til selskapets egne standarder for komfort, og mener Air France bør erstatte ulempen det medførte å sitte i seter som ikke fungerte som de skulle.
Derfor har nemnda vedtatt at de reisende har krav på 50 euro hver i kompensasjon. Ikke som gavekort, slik Air France tilbød, men i form av en tilbakebetaling i kontanter.