SAS kjøper over 50 nye fly – øker satsingen i Norge

SAS-sjef Anko van der Werff (midten) sammen med Embraer-sjef Arjan Meijer viser frem flytypen SAS skal kjøpe. Foto: SAS

SAS bygger seg kraftig opp. Selskapet har bestilt 45 nye fly, og med retten til å øke bestillingen med ytterligere 10 fly.

Dette ble kjent på et pressemøte i København tirsdag, der SAS-sjef Anko van der Werff redegjorde for storhandelen til 40 milliarder norske kroner.

I en pressemelding skriver SAS at samtlige fly er den brasilianske flytypen Embraer E195-E2. Dette er en flytype spesielt for kort- og mellomdistanse-ruter.

Styrker Norge-satsingen

Luftfartsanalytiker Christian Kamhaug sier i en kommentar til flysmart24, at de nye flyene kommer til å bli en viktig brikke i SAS sin innsats i det norske markedet.

– Selskapets ledelse sier jo at dette skal styrke knutepunktene i Oslo og Stockholm primært, så jeg ser for meg at de skal brukes på tynnere ruter i Norge. Dessuten i direkte konkurranse med Widerøe på innenriks, samt på tynnere business utenlandsruter fra Norge, sier Kamhaug.

Han antyder ruter som for eksempel fra Oslo til byer i Storbritannia, Tyskland og det østlige Europa.

«Kopierer» partner

Han ser heller ikke bort fra at SAS vil bruke flyene til å satse enda mer på materuter fra sekundære flyplasser i Norge, og til selskapets internasjonale knutepunkt, København.

Artikkelen fortsetter under bildet

«Skal styrke knutepunktene i Oslo og Stockholm»

Christian Kamhaug, flyanalytiker. Foto: Privat

SAS sin alliansepartner, nederlandske KLM, bruker den samme flytypen på sin satsing fra flere norske flyplasser, og til selskapets hovedhub på Schiphol Airport i Amsterdam.

Det samme ser Kamhaug for seg at SAS kan komme til å satse på, da til Kastrup.

Økt konkurranse

Utgaven SAS satser på er beregnet for 146 passasjerer. Og ifølge avtalen med den brasilianske fabrikken, skal de første leveransen skje i slutten av 2027.

Flyene skal bli en del av SAS Link, et eget underselskap av SAS Scandinavian Airlines.

Flyene skal brukes i en fornyet konkurranse i Skandinavia. Og skal dessuten fylle tomrommet etter Widerøe, der Norwegian har overtatt eierskapet.

SAS-sjefen har stor tro

SAS-sjefen har stor tro på at SAS har gjort et riktig valg av flytype:

– Embraer E195-E2 er et fly i verdensklasse, som kombinerer enestående ytelse med utmerket drivstoff-effektivitet og komfort. Dette flyet er nøkkelen til å muliggjøre fremtidig vekst og forbedret rutenett over hele Skandinavia og utover, sier van der Werff.

Ifølge SAS er størrelsen og rekkevidden ideell for å utfylle SAS’ eksisterende flåte- og rutestruktur. Det skal kunne gi flere frekvenser, bedre nettverks-fleksibilitet og lavere kostnader.

Vil du ha flere flynyheter? Følg oss på Facebook.