De som har ansvaret for behandlingen av passasjerer om bord på flyene, er svært ofte samstemte i hvem av de reisende som viser dem den mest respektløse oppførselen.
Når det skrives og snakkes om reisende som viser uakseptabel oppførsel, handler det som regel om personer som opptrer truende overfor besetningen.
Da dreier det seg ikke sjelden om reisende som er påvirket av alkohol og/eller annen rus.
Når flymannskapene selv skal peke ut de som er den mest krevende gruppen reisende, peker de derimot ut en helt annen gruppe reisende.
Viser dårligst oppførsel
Det er de reisende på business class som oftest viser dårligst oppførsel i luften. Disse har en opptreden som viser at de føler seg viktigere enn alle andre i flyet.
Dette mener for eksempel Jane Hawkes, en tidligere flyvertinne, som har luftet sine erfaringer i et intervju med den britiske avisen Daily Mail Online.
Business class-reisende har ofte en holdning som de flyansatte ikke synes er veldig sjarmerende:
Mange forretningsreisende opptrer som om de eier selskapet.
Stå på pinne
De er kravstore. De mener ofte de ansatte skal ha fullt fokus på deres behov, og stå på pinne for dem gjennom hele reisen.
– Forretningspassasjerer er noen ganger de verste, fordi mange av dem har selskaper som betaler for flyturen. De vil bare ha alt, venstre, høyre og sentrum. De vil ha alt de kan få fra den opplevelsen. Litt som å gå på en all-inclusive og bare sluke alt, forteller Hawkes.
Hennes erfaringer samsvarer godt med det flysmart24 har skrevet tidligere om samme tema, og der en annen kravstor passasjer-gruppe trekkes frem:
Overdrevne krav
Det er de som reiser på klassen tettest opp mot business class, på premium økonomi-klasse.
Disse har utvidet service som ofte ikke er så veldig langt unna business class. Premium økonomi-klasse er derfor mye brukt av jobbreisende, som ifølge arbeidsgivers reisepolicy ikke har lov til å reise på business.
Disse har ofte en kraftig overdrevet oppfatning om hva servicen på deres billetter inkluderer.
– De tror at fordi de har betalt litt ekstra, kommer de til å få cocktails og en stor matmeny å velge i. Alt de egentlig får er rask ombordstigning og litt mer benplass, fortalte en flyansatt i den artikkelen.
Hyggeligst på økonomiklasse
Derimot er ansatte samstemte i at de reisende bak i flyet, de som reiser på de billigste billettene, som regel er de hyggeligste.
Dette er passasjerer som er klar over hva de kan forvente seg av service om bord, og som ifølge Hawkes er glade for å være ute på tur.
Dessuten har de bak i flyene ofte mange morsomme historier fra tidligere reiser som de gjerne fortelle om.