De reisendes rettigheter når det oppstår trøbbel med en pakkereise blir nå styrket. Det sørger EU for.
Etter pandemien og konkursen hos turoperatøren Thomas Cook, har EU nå lagt grunnlaget for en del endringer i pakkereiseloven.
De nye bestemmelsene klargjør blant annet en ofte aktuell problemstilling; det er når det oppstår trøbbel med en reise eller når en tur rett og slett blir kansellert.
Trenger ikke ta imot gavekort
Det kan dreie seg om forsinkelser og klager på forholdene på feriehotellet.
I slike tilfeller nekter ofte pakkereise-selskapene kunden penger i kompensasjon, men er istedenfor raske med å tilby et gavekort som plaster på såret.
Den muligheten blir mindre nå.
I en melding fra Europa-parlamentet heter det at reisende, som har krav på kompensasjon for mangler ved reisen eller har krav på tilbakebetaling etter kansellerte reiser, kan avvise helt å ta i imot gavekort.
Kan velge
Kunden skal heretter kunne velge, om vedkommende vil ha gavekort eller kompensasjonen i form av kontanter. Det siste skal skje innen 14 dager.
Dette hindrer også at passasjeren må binde seg til å kjøpe reise hos det samme selskapet, for å kunne få brukt verdien i gavekortet.
Og – hvis man velger gavekort og dette utløper uten at verdien i det er brukt, skal man kunne få verdien utbetalt i kontanter.
Kan kansellere reise
Det nye direktivet legger også opp til at kunden skal få større handlingsrom, når det gjelder selv å kunne avbestille en reise.
EU ønsker å sikre at den reisende skal kunne avbestille og få full refusjon, hvis det oppstår ekstraordinære omstendigheter på reisemålet eller avreisestedet før en reise.
Hvis slike hendelser oppstår, som påvirker reisen, skal kunden ha rett til å kunne kansellere uten å bli straffet økonomisk for dette.
Hvilke konkrete forhold dette er, blir ikke nevnt i utkastet. Men dette skal klargjøres når den endelige loven blir utformet. Det skjer trolig i september i år.