Batteri tok fyr på fly – dette er reglene i Norge

Strenge regler for å ta med seg powerbank på fly. Full dramatikk i USA da batteri tok fyr om bord hos Delta Air Lines. Foto: Delta

Det oppsto full dramatikk da et litium-batteri tok fyr om bord på et fly fra det amerikanske flyselskapet Delta Air Lines.

En passasjer hadde et bærbart batteri i ryggsekken. Dette tok fyr, og kun takket være rask innsats fra besetningen fikk man isolert brannen.

Flyet var på vei fra Atlanta til Fort Lauderdale. Men måtte avbryte turen, og gikk ned på flyplassen i Fort Myers i Florida, melder CBS News.

Sjekk reglene

Det er strenge regler knyttet til slike batterier på fly. Årsaken til dette er at denne typen batterier kan ta fyr, og utgjøre en stor sikkerhetsrisiko.

Ofte gjelder dette powerbanks. Dette er et bærbart ekstrabatteri som lader opp batterier på mobiltelefoner og bærbare datamaskiner.

I dag sender Avinor ut en melding som minner flyreisende i Norge, om at det er viktig å sette seg inn i hvilke regler flyselskapene har når det gjelder powerbank i bagasjen.

Ikke fritt frem

Selskapets sjef for samfunnssikkerhet, Njål Ladstein, presiserer at det ikke er lov å sende litiumbatterier i innsjekket bagasje.

Det er heller ikke fritt frem å ta ta med slike batterier i håndbagasjen heller.

Dette avhenger av størrelse og hvor kraftig batteriene er. Nå har også flere norske flyselskaper innført forbud mot bruk av disse batteriene om bord på flyene.

Dette er reglene

Powerbank skal alltid pakkes i håndbagasje, aldri i innsjekket bagasje, heter det i meldingen fra Avinor.

– Flyselskapene SAS og Norwegian tillater powerbank opptil 100 wh. Fra 100 til 160 wh trenger du spesiell tillatelse. Det er derfor viktig å sette seg inn i hvilke regler ditt flyselskap har før du reiser, sier Ladstein.

Hos Widerøe er powerbank tillatt å ta med, men det er forbudt å benytte disse om bord.

Tusenvis beslaglagt

Litium-batterier blir likevel sendt i innsjekket bagasje. Derfor må flyplass-ansatte gjøre en stor innsats, for å fjerne disse fra reisendes bager og kofferter.

På Oslo lufthavn har man så langt i år konfiskert nesten 4 000 powerbank, som har blitt pakket i innsjekket bagasje. For alle Avinors lufthavner er tallet over 8 000 enheter.

Ladstein advarer reisende mot konsekvensen av å ha litiumbatteri i bagasjen:

Får ikke erstatning

– Når reisende sjekker inn bagasje inngår vedkommende en kontrakt med flyselskapet, ved at de svarer på om de frakter farlig gods. Reiser du med powerbank i innsjekket bagasje, bryter du denne kontrakten med flyselskapet, og dermed loven, sier Ladstein.

Når de som håndterer bagasjen oppdager brudd på reglene må batteriene, av hensyn til flysikkerhet, konfiskeres og kastes.

– Reisende vil derfor ikke få powerbanken tilbake og mottar ikke erstatning, skriver Avinor.