Flyet fra det japanske selskapet All Nippon Airways skulle gå inn for landing i Frankfurt. Plutselig fikk kapteinen beskjed om å avbryte og ta flyet opp igjen.
Årsak: Flyet ville ha landet 18 sekunder før flyplassen åpnet klokken 05.00 om morgenen.
Det hjalp ikke at flyet, en Boeing 787 Dreamliner, nesten var nede, etter å ha vært i luften over 14 timer på sin rute fra Tokyo Haneda-flyplassen, skriver luftfarts-nettstedet Aero News Journal.
Er det stengt, så er det stengt
Den travle Frankfurt-flyplassen er stengt for avganger og landinger mellom klokken 23.00 og 05.00, for å sikre nattero for flyplassens naboer.
Bransjefolk omtaler reglene for nattfly-forbud som «et av Europas strengeste.»
Da det japanske flyet nærmet seg Frankfurt lå flyet foran rutetiden denne dagen i juli.
De som jobber i den tyske flykontrollen, så at flyets landing kunne komme i konflikt med åpningstidene.
De forsøkte derfor å innføre hastighets-begrensende tiltak for flyet inn mot flyplassen. Flyet var imidlertid kommet for nært Frankfurt til at man greide å utsette landingen lenge nok.
Så kom beskjeden
Da flyet nærmet seg rullebanen var klokken 04.59.42. Da sendte tårnet på storflyplassen i Frankfurt ut denne meldingen til flyets mannskap:
«ALLNIPPON 203, GO AROUND.»
Dette er en beskjed til kapteinen om å avbryte landingen, ta flyet opp igjen og fly en runde før de får gjøre et nytt forsøk.
Denne manøveren forsinket landingen med 16 minutter.
Nær to tonn drivstoff
Det hadde sine konsekvenser. I løpet av den tiden flyet kretset rundt flyplassen brente det opp 1,9 tonn jetfuel.
Dessuten laget flyet en støy som langt overstiger den støyen Dreamliner-flyet ville ha forårsaket, ved å lande noen sekunder før åpningstiden.
Hendelsen har derfor satt i gang en diskusjon, om hvor hensiktsmessig det er at nattfly-forbudet praktiseres så kategorisk.