Mange flyreisende er ikke klar over hvilke rettigheter de har, når et fly blir forsinket eller innstilt. Da kan det være lønnsomt å ha andre instanser som kan passe på for deg.
Dette skjedde i forbindelse med en Norwegian-flyvning fra Bergen til London Gatwick.
Reisen gikk via Stavanger, men her ble det kluss:
Ny reise neste dag
Dagens siste avgang fra Sola, som den aktuelle kvinnen skulle ta, ble avlyst. Hun fikk tilbud om å reise neste dag.
Dette kunne hun ikke benytte seg av, fordi hun skulle på jobb. Derfor sikret hun seg billett samme kveld med SAS til en annen London-flyplass, Heathrow. Hun rakk dermed sine avtaler.
I etterkant mente hun det var rimelig å få dekket SAS-billetten hos Norwegian, men ikke noe mer. Dette kravet avslo imidlertid Norwegian.
Norwegian viste til at Stavanger-avgangen ble kansellert som følge av restriksjoner i luftrommet. Det vil si at antall fly som kan håndteres i et aktuelt område er begrenset.
Utenfor kontroll
Dette, mente Norwegian videre, var en ekstraordinær omstendighet utenfor Norwegians kontroll. Det er et av forholdene som kan unnta et flyselskap ansvaret ved blant annet kanselleringer.
Norwegian strakk seg til å refundere billetten hun ikke fikk brukt, men mente at ingen andre rimelige tiltak kunne iverksettes.
Selskapet viste til at det ikke var mulig å kjøpe billetter hos andre flyselskaper, eller ombooke henne til en ny flyvning. Dette som følge av at restriksjonene til Gatwick påvirket alle flyselskap.
Selskapets ansvar
Dette syntes kvinnen var merkelig, og sendte saken inn til flyklagenemnda. Hun krevde SAS-billetten dekket.
Flyklagenemnda har nå sett på saken. Den har slått hull i Norwegians vurdering av det ansvaret selskapet selv mener det har, når slike hendelser oppstår.
– Norwegian ikke har gjort det som med rimelighet kunne kreves, mener nemnda.
Den er enig i Norwegians forklaringer om at begrensninger i luftrommet denne kvelden, er et forhold som unntar Norwegian for erstatningsansvar.
Et annet forhold
Men nemnda trekker frem et annet forhold, som Norwegian også er forpliktet til når avganger blir kansellert:
En plikt til å skaffe passasjeren en annen reiserute frem til reisemålet raskest mulig, med eget eller andre flyselskaper.
Norwegian begrenset seg til å skaffet henne billetter til Gatwick neste dag. Nemnda viser imidlertid til at Gatwick slett ikke er eneste flyplass i London-området.
– Omrutingsplikten må etter flertallets syn også omfatte flyvninger til andre flyplasser, som betjener samme by eller område, mener nemnda. Og viser til at kvinnen selv klarte å skaffe seg billetter med SAS til Heathrow.
Gjorde ikke nok
Dermed har ikke Norwegian oppfylt sin plikt til å gjøre det som med rimelighet kunne kreves av selskapet for å skaffe kvinnen alternativ reise til London.
Norwegian sa seg under prosessen villig til å dekke også merkostnadene kvinnen hadde, med å kjøpe ny og dyrere billett på avgangsdagen med SAS.
Dette var ikke nok, mente nemnda.
Har krav på mer
Selv om kvinnen kun hadde fremsatt krav om dekning av merutgifter i forbindelse med flytrøbbelet, mener nemnda at hun også hadde krav på EUs standard-kompensasjon.
I dette tilfellet mener nemnda at Norwegian også har plikt til å betale henne 250 euro, eller tett på 3 000 norske kroner.
Denne summen mener nemnda at kvinnen har krav på – i tillegg til dekning av merutgiftene med ny flybillett. Dette fordi nemnda mener at Norwegian ikke gjorde nok, for å skaffe henne ny flybillett til London den aktuelle kvelden