Dette er konkurransen ingen innen luftfarten ønsker å vinne: Kåringen av Europas verste flyselskap.
Likevel har det tyske selskapet Flightright, som lever av å kreve flyselskapene for erstatning på vegne av passasjerene, funnet frem til hvilke selskap europeiske flypassasjerer er minst fornøyd med.
Selskapene er rangert på bakgrunn av bestemte kriterier.
Denne gangen dreier det seg ikke om hvor god service selskapene har, eller hvor god benplass de byr på.
Finsk versting
I denne kåringen ser man på hvor god punktlighet selskapet har.
I tillegg ser man på hvor raskt selskapet er til å betale kompensasjon ved forsinkelser og kanselleringer, samt en vurdering av den generelle kunde-tilfredsheten. Der ba man kundene gi uttrykk for hvor raskt selskapet var å gi svar på krav om kompensasjon.
Da studien var ferdig, viste det seg at det verste flyselskapet i Europa er nordisk:
Det finske nasjonale selskapet Finnair.
Dette er et selskap som ellers har høstet heder og verdighet i mange andre kåringer, slik flysmart24 har skrevet tidligere.
Slik er selskapene vurdert
Finnair har imidlertid vært plaget av streiker og uro den senere tid, og mange innstilinger har kanskje gjort at selskapet har blitt straffet for dette.
Flightright opplyser at de har lagt sine egne flydata til grunn ved vurderingen. Selskapet samler hele tiden inn store mengder punktlighetsdata. I dette tilfellet er data om selskapenes punktlighet hentet fra perioden 1. januar 2025 til 30. juni 2025.
Dette er altså ikke noen kåring der publikum har stemt over kandidatene, slik det er i andre konkurranser.
Dette er de 10 på bunn
Uansett, i kåringen til Flightright har Finnair havnet helt på bunnen med en gjennomsnittlig score på 2,48 poeng. Det er mulig å få opptil 5 poeng.
Flightright har offentliggjort listen over de 20 dårligste selskapene, og på de 10 siste plassene finner vi disse selskapene.
- Finnair, Finland – 2,48 poeng
- Vueling, Spania – 2,52 poeng
- Ryanair, Irland – 2,58 poeng
- EasyJet, Storbritannia – 2,68 poeng
- KLM, Nederland – 2,72 poeng
- British Airways, Storbritannia – 2,72 poeng
- Wizz Air, Ungarn – 2,72 poeng
- Condor, Tyskland – 2,72 poeng
- Swiss Air Lines, Sveits – 2,76 poeng
- Turkish Airlines, Tyrkia – 2,80 poeng
Kilde: Flightright
SAS på listen
I motsetning til Norwegian finner du både SAS og Widerøe på denne versting-listen
SAS kommer på 11. plass med snittsum på 2,85 mens Widerøe kommer på plassen etter med poengsummen 3,14.
Videre på listen kommer blant annet flere av Europas største og dominerende nettverkselskap:
På 13. plass og utover kommer Air France, Lufthansa, Austrian Airlines, TUIfly, TAP Portugal, Iberia, Eurowings og på 20. plass og best i klassen på denne listen: Discover Airlines.