Varsler solnedgang: – Som Disneyland uten Mikke Mus

Slik er vi vant til å se markedsføringen av Spania - sol, sommer og badeliv. Nå blir det en endring på det. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De fleste populære turistlandene lar ikke sjansen gå fra seg til å reklamere med sol, sommer og badeliv for å trekke til seg besøkende.

Nordmenn sitt i særklasse mest populære ferieland, Spania, har brukt nettopp dette agnet for å slå seg opp som feriefavoritt siden charterreisene startet på 1950-tallet.

Men nå vil det inntre en forandring i hvordan Spania markedsfører seg som feriemål.

Mindre sol og sommer

Det kan bli færre bilder av sommer, sol og innbydende strender, mens andre sider ved landet blir trukket mer frem.

Dette kommer frem i en melding fra Spanias Turistinstitutt, Turespaña.

Her forklares bakgrunnen for at Spania nå skifter litt fokus, når det gjelder å markedsføre landet som turistnasjon:

– For første gang på sine 40 år forlater Turespaña de klassiske bildene av strand og storby i
sin internasjonale kampanje, skriver byrået.

Dramatisk brudd

De som står bak linjeskiftet, innrømmer at det er et klart brudd med det bildet Spania som turistland har brukt til nå.

Det reduserte fokuset på sol og sommer, er dramatisk:

– Det er som Disneyland uten Mikke Mus, eller Coca-Cola uten den røde boksen, sier Turespañas markedsdirektør Enrique Ruiz.

Slik blir kampanjen

Den nye kampanjen, som ble lansert i begynnelsen av juni, har fått navnet Slow Travel.

– Kampanjen setter søkelys på bærekraftig turisme, mindre kjente regioner, lokal kultur, natur og fellesskap. En reiseform i sakte tempo – med dypere mening, skriver Turespaña.

Målet er klart, mener selskapet:

Tydelig brudd

Å vise frem et Spania bortenfor sol og strand, der landsbyliv, historie, gastronomi og landskap får hovedrollen. Og der opplevelsen skjer i ditt tempo, skriver Turespaña.

Byrået slår fast at det nye budskapet er et tydelig brudd – og samtidig en refleksjon av en ny virkelighet i reiselivet.

– Reise handler om å velge, å dele, å huske – ikke bare å konsumere, sier personene bak kampanjen.

Norge-sjefen: – Spania er mye mer

Sjefen for Spanias Turistkontor i Norge, Pablo Lanuza Lagunilla, sier til flysmart24 at det endrede fokuset ikke vil fjerne kjente reisemål eller sol og sommer helt som et element i markedsføringen fremover:

– Ikke i det hele tatt. Vi vil fortsette å støtte klassiske reisemål, og alltid ta hensyn til bærekraft.
Sannheten er at de fleste utenlandske mennesker forbinder Spania med sol og strand. Men Spania er mye mer. Det er målet med kampanjen, sier Lagunilla.