Deler av turistnæringen på Mallorca er inne i et av sine verste kriseår. Det til tross for at antall besøkende aldri har vært høyere.
Nordmenn og turister fra andre land strømmer inn over den populære ferieøya.
Men den økonomiske krisen for deler av turistindustrien blir bare verre og verre.
Det nye begrepet
Det truer hundrevis av utesteder, som trues nå av stenging, fordi virksomhetene går med store tap. Årsak: Turistene bruker langt mindre penger enn før.
Deler av denne næringen har merket en omsetningssvikt på opptil 40 prosent, skriver den spanske avisen Ultima Hora.
Dette har fått restaurant-eiere i turistnæringen på øya til å innføre et helt nytt begrep om turistene som er på sparebluss: – Smørbrødturister.
Kjøper på butikk
Det henspiller på besøkende som ikke lenger går ut på restaurant for å innta måltider, men nøyer seg med enkle ferdig-måltider som de kjøper i dagligvarebutikkene.
– Situasjonen er desperat for noen, sier presidenten i Mallorca CAEB Restauración, Juanmi Ferrer.
Som flysmart24 har skrevet tidligere, merket man at noe var alvorlig galt allerede tidlig i årets sommersesong.
Kutter i bestillingen
Det veltet inn med turister til øya, men stolene på restauranter og kafeer sto likevel tomme. De merket en klar inntektssvikt.
Ut i den viktige sommersesongen har det bare blitt verre.
I populære ferieområder som Puerto de Sollér, Port d’Alcúdia og Sant Elm er omsetningen nå ned 40 prosent.
Det gjør ikke situasjonen noe bedre at de som tross alt går ut for å spise, er mer tilbakeholdne når de bestiller mat og drikke:
Nei takk til vin
– De kutter ned på alt. De ber om færre retter, de klarer seg uten vin. I gjennomsnitt har forbruket per bord falt med mellom 10 og 12 prosent, forteller Ferrer.
En vesentlig forklaring på den fallende omsetningen, er at utgiftene til selve ferieturen har blitt mye høyere enn før.
Økte flybillett- og hotellpriser gjør at mange, for å få råd til Mallorca-ferie, blir nødt til å spare inn på noe annet. Det betyr at de lager mer egen mat, og spiser færre måltider ute.