Gjør klar for store endringer på flyreisen

SAS fjerner reglen om åpent billettkjøp på 24 timer senere denne måneden. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De som skal reise med fly etter denne sommeren, må etter hvert forholde seg til flere endringer.

For reisende i det norske markedet gjelder dette spesielt dem som reiser med SAS. De vil merke at reglene for flyreisen ikke er helt som før.

Blant de viktigste endringene er at SAS har besluttet å skrote regelen som åpner for å kunne kansellere et billettkjøp innen 24 timer etter bestilling, og få full refusjon.

Slutt på angrefrist

Dette har vært et tilbud hos SAS i mange år. Men fra slutten av denne måneden, fra 27. august, fjerner SAS denne angrefristen.

Har du først bestilt billett, er bordet fanget.

Da må du betale gebyr, fra 650 kroner og oppover, for å gjøre endringer. Skal du avbestille, får du kun skatter og avgifter tilbake. Reiser til USA er unntatt de nye reglene.

Pressesjef Øystein Schmidt i SAS Norge har forklart endringen med at SAS nå får regler som er i tråd med bransjestandarden. Dessuten at SAS ønsker å tilby et enklere og mer attraktivt billettsystem. 

Gardinen tilbake

Norwegian har i dag det samme 24-timers tilbudet i sine reisevilkår, og opplyser til flysmart24 at selskapet ikke har noen planer om å fjerne det.

En annen stor endring hos SAS denne høsten, er at selskapet endrer sin markedsprofil dramatisk. Det vil gjøre at SAS-produktet vil fremstå på en annen måte enn i dag.

Fra 1. oktober gjeninnfører selskapet sin mye omtalte business class på Europa-rutene.

Dette tilbudet fjernet SAS for mer enn 10 år siden, da krigen mot lavprisselskapene var på sitt mest intense.

Tydelig deling

Nå vil SAS gjeninnføre en tydelig deling av kabinen, mellom dem som sitter foran og dem som sitter bak i flyene.

Gardinen er tilbake som et fysisk skille mellom det som nå skal hete Business class og Economy class.

De som reiser på business class vil få oppgradert servering. Og bedre plass i og med at midtsetet vil være blokkert på Airbus A320-flyene.

De som reiser foran i flyet skal også få mer fred og ro, sier man i SAS.

Bak i flyet

Området foran gardinen vil bli strengt forbeholdt business-passasjerer.

Reisende bak gardinen vil ikke lenger få mulighet til å benytte toalettet foran i flykabinen, men er henvist til å bruke fasilitetene bak i flyet.

Årsaken til at SAS gjeninnfører business class på sine Europa-ruter, er at selskapet mener at markedet etterspør et mer oppgradert service-tilbud.

Ifølge selskapets kommersielle direktør, Paul Verhagen, er det også en økende tendens blant fritidsreisende om å få muligheten til å spandere på seg en oppgradert flytur på business class.