SAS slått på målstreken nok en gang

SAS er nest beste flyselskap på punktlighet i Europa. I juli ble SAS bare slått av et annet nordisk selskap. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det utkjempes en knallhard markeds-kamp mellom flyselskapene i Europa. På et av de viktigste konkurranse-områdene har SAS i lengre tid vært Europas beste flyselskap.

Det handler om å være Europas mest punktlige flyselskap.

Etter en formidabel snuoperasjon har SAS har to ganger på rad i år blitt kåret til best i Europa på punktlighet, på de rankingene som analyseselskapet Cirium utarbeider hver måned.

Nordisk selskap best

Men nok en gang har SAS mistet førsteplassen til en annen nordisk konkurrent – islandske Icelandair.

Det skjedde i juni og nå også for juli, viser juli-tallene som Cirium offentliggjør mandag.

I juli hadde Icelandair en ankomst-punktlighet på 81,4 prosent. Det vil si at åtte av ti av selskapets fly landet i rute.

Slått på målstreken

SAS endte litt svakere og oppnådde en punktlighet på 81,0 prosent, og måtte dermed se seg slått på målstreken nok en gang av Icelandair.

Norwegian havner på en 6. plass for juli, med en svakere punktlighet enn i juni.

Listen over de 10 beste flyselskapene i Europa på punktlighet i juli måned; se liste under.

Prosenttallet bak selskapenes navn angir hvor stor andel av flyvningene som landet i rute denne måneden:

Best i Europa

  • Icelandair, Island – 81,4 prosent
  • SAS, Skandinavia – 81,0 prosent
  • Turkish Airlines, Tyrkia – 77,2 prosent
  • Finnair, Finland – 75,04 prosent
  • Iberia, Spania – 75,01 prosent
  • Norwegian, Norge – 73,7 prosent
  • Austrian Airlines, Østerrike – 72,7 prosent
  • Vueling, Spania – 72,4 prosent
  • Air Europa, Spania – 70,9 prosent
  • Sun Express, Tyrkia/Tyskland – 70,0 prosent

Kilde: Cirium

Slik måles punktligheten

Listen ovenfor er rangeringen etter hvor ofte flyene ankommer sin destinasjon på rutetid.

Så må vi gjenta at når man måler hvor dyktige flyselskapene er til å overholde rutetiden, anvender selskapet den internasjonalt godkjente standarden for målingen av punktlighet for luftfart.

Da måles andelen av landinger som skjedde innenfor 15 minutter etter offisiell rutetid. Lander flyet 14 minutter og 59 sekunder etter oppsatt rutetid, blir det likevel regnet som om det har landet i rute.

Samme målestandard brukes for å måle punktlighet ved avgang.