Mange Syden-turister er ikke snau når de først krever erstatning, etter det de mener er en mislykket ferietur.
En kunde hos Ving ville ikke bare ha tilbake hvert øre vedkommende hadde betalt for ferieturen.
Den misfornøyde kunden la i tillegg på 13 676 kroner som et ekstra krav.
«Erstatning for ulempe»
Denne summen skulle være erstatning «for all ulempe reisen førte med seg,» som de reisende selv formulerte det.
Kravet kom etter en ferietur for to personer til Larnaca på Kypros, og med innkvartering på det 4-stjerners hotellet Sandy Beach Hotel & Spa.
Ving omtaler selv dette hotellet som «et moderne hotell med fin beliggenhet rett på stranden i Larnaca Bay.» Det ligger 8 km utenfor Larnaca.
Fant mye å klage over
Det ble en gedigen nedtur for de to reisende som hadde kjøpt pakkereisen hos Ving, og som mener Sandy Beach ikke holdt høyere standard enn et 2-stjerners hotell.
Nordmennene fant ni hovedpunkter som de klaget over. Blant annet gjaldt det:
Dårlig standard på rommet. Det var urenslig. Og med aircondition fra 80-tallet, som hadde et helt uutholdelig lydnivå.
I tillegg klaget de over stranden som overfor kundene blir presentert som «luksuriøs», med fine solsenger og sand.
«Typisk kantinemat»
Nordmennene mener derimot at sanden lignet mer jord med sigarett-stumper. Vannet var grumsete, og strandstolene hadde slitte madrasser med flekker.
De klaget også over maten, som de mente fremsto som «typisk kantinemat», med nektar istedenfor ferskpresset juice. Det var ellers lite utvalg av frukt og grønt.
De mente også at treningsrommet var stusselig, med defekte og nedstøvede apparater. De reisende anførte at de hadde valgt hotellet på grunn av treningsmulighetene.
Har fått rabatt
Ving har avvist kravet fra de reisende. Noe som førte til at saken havnet i pakkereisenemnda. Nemda har nå behandlet kravet fra de reisende.
I sitt svar til nemnda skriver Ving at de to har fått 6 000 kroner i avslag etter turen.
Dette fordi selskapet vedgår at det var manglende rengjøring på rommet, og problemer med støy fra air condition-anlegget.
Tilbudt bytte av rom
Ving mener at det ellers ikke forelå mangler ved nordmennenes opphold, som gjør det rimelig å betale tilbake hele turens kostnader.
Det mener heller ikke pakkereisenemnda.
I et enstemmig vedtak avviser nemnda at de to reisende har krav på en større erstatning enn det Ving har tilbudt dem.
Nemnda viser også til at de to ble tilbudt å bytte rom, men takket nei til dette. De ville helst flytte til Aya Napa.