De har lagt sin elsk på SAS og Norwegian

SAS og Norwegian er blant britenes store favoritter når det er snakk om hvilke flyselskap de liker best. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Når kundene i dette landet skal velge hvilke flyselskaper de setter mest pris på, troner både SAS og Norwegian helt i toppsjiktet.

Det er ikke flykunder hverken i Norge, Sverige eller Danmark som i dette tilfelle velger seg SAS og Norwegian.

Det er derimot kun britiske flypassasjerer. De ser ut til å ha lagt sin elsk på SAS og Norwegian.

Høyt oppe

Det viser resultatene fra en undersøkelse som den britiske forbruker-organisasjonen Which? har utført.

Når britene skal gi uttrykk for hvilke selskap de liker best, er det ikke bare deres egne selskaper de trekke frem.

Da viser det seg at både SAS og Norwegian havner på høyt oppe på listen over de selskapene britene sier at de foretrekker.

Renhold i kabinen

Tusenvis av passasjerer har gitt sine synspunkter på flere sider ved de 16 flyselskapene som er med i rangeringen og som opererer på kortdistanse-markedet i Europa.

Det dreier seg om alt fra renhold av kabiner og ombordstigning, til kundeservice og bestillings-opplevelsen.

Da Which? i fjor gjorde en lignende måling av reisendes preferanser, havnet Norwegian på en 3. plass av i alt 22 ulike selskaper.

SAS var også med i konkurransen, men ble henvist til en 11. plass.

SAS rykker opp

I år har Which? gjort samme øvelse.

Som i fjor er det to britiske selskaper som kaprer de to øverste plassene: Jet2 og Loganair – som tar henholdsvis 1. og 2. plassen.

I år er det SAS troner øverst av de to skandinaviske selskapene, og som står for den absolutt største forbedringen. SAS suser oppover listen, og havner i år på en 3. plass.

Men ikke langt bak, på 4. plass, havner Norwegian.

Dette liker britene

De to skandinaviske selskapene danker begge ut europeiske flygiganter som KLM (6. plass), Turkish Airlines (9. plass), British Airways (12. plass), Lufthansa (14. plass) og Ryanair (16. plass). Sistnevnte er for øvrig sisteplass.

Hos SAS er det selskapets punktlighet som verdsettes. Selskapet får totalt 71 poeng. Norwegian verdsettes mest for å gi god valuta for pengene, og havner på 69 poeng.

Begge selskapene scorer også høyt på renslighet i kabinen, men ikke fullt så høyt når det kommer til sitte-komfort.