Norwegian har lansert en ny løsning for billett-bestilling. Det har gjort at selskapet nå møtes med massiv kritikk fra kunder.
De misliker endringen sterkt, og det blir mer enn antydet at selskapet gjør endringen for å øke sin egen profitt.
Norwegian forsvarer seg (se selskapets svar lenger ned i artikkelen), og håper at kundene etter hvert blir fortrolig med den nye versjonen.
Ny bestillingsside
Dette har skjedd:
Det handler om en ny bestillingsside som Norwegian har lansert, og som har ligget ute på selskapets nettside en tid nå.
Kritikerne mener den er mye dårligere, mer rotete og mindre oversiktlig enn den versjonen selskapet har hatt så å si siden starten.
På det sosiale nettverket Linkedin, som er dominert av profesjonelle yrkesutøvere, blir den nye siden for billettbestilling dømt nord og ned.
Endret prioritering
På den oppbyggingen som kundene i mange år har vennet seg til, er det rutetidene som er avgjørende for hvilken rekkefølge på avgangene som vises når man skal bestille billett.
Slik kan man enkelt finne ut hvilken avgang som passer best, og samtidig enkelt se om prisen er akseptabel. Alt på ett skjermbilde.
Nå har Norwegian endret på det. Nå er det ikke avreisetidspunktet, men reisetiden, som er avgjørende for hvordan selskapet sorterer og presenterer avgangene.
Gjør det vanskeligere
Det gir ifølge kritikerne en mer rotete oversikt over de ulike pris-alternativene, og at man må manøvrere mer på nettsiden for å finne de alternative avgangene og prisene.
Dette, mener kritikerne, gjør det også vanskeligere å finne det billigste alternativet.
– Det er faktisk helt krise hvor lite brukervennlig den nye løsningen er, skriver en som kommenterer saken på Linkedin.
Noen ga opp den nye siden: – Orket ikke å søke videre rundt der inne, så byttet til … hold deg fast… Ryanair, skriver en annen.
Valgte SAS i stedet
Det samme gjorde en teleansatt som kommenterer saken: – Booket SAS senest i går, kun fordi jeg ble så oppgitt over «forbedringen,» skriver hun.
– Er hensikten med dette rotet at kundene skal bomme på de billigste billettene? spør en og får ros for innspillet.
Artikkelen fortsetter under bildet

Slik er Norwegians nye bestillings-side
Til venstre er dagens bestillingsside, til høyre den nye. (Skjermdump)
Også en designer gir uttrykk for oppgitthet over den nye bestillingssiden:
– Er veldig enig i at den nye siden på Norwegian ikke funker like godt som den gamle, skriver vedkommende.
Norwegian forsvarer
Skal man gjøre endringer i prioriteringen, må man foreta et eget valg og starte booking-prosessen helt på nytt, blir det hevdet.
Inntil videre har Norwegian gjort det mulig å gå tilbake til den gamle bestillingssiden, for dem som ønsker det.
Hos Norwegian forsvarer man imidlertid den nye bestillingssiden:
«Enkelt og effektivt»
– Vi setter pris på all tilbakemelding, både positiv og negativ, slik at vi kan bruke den og ta den videre. Det er svært viktig for oss at kundene våre er fornøyde og synes det er både enkelt og effektivt å bestille flyreiser på norwegian.com, sier kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh til flysmart24.
Hun sier at de ser at enkelte kunder reagerer på endringene.
– Vi forstår at endringer kan føles rare. Men oppgraderingen av bestillingsprosessen ble gjort, fordi vi ønsker å kunne tilby kundene enda flere valg og funksjoner, sier hun.
Sjekket med brukere
Holmbergh gjør det klart at Norwegian har sjekket brukernes reaksjon på den nye bestillingssiden før den ble lansert offentlig:
– Ja, det er noe vi har testet på brukere før lansering. I tillegg til testing samler vi inn både kvantitativ og kvalitativ innsikt, for kontinuerlig å optimalisere og forbedre kjøpsprosessen. Vi håper at kunder som ikke er vant til den nye billett-løsningen vil sette pris på den etter hvert, sier Holmbergh.