En helt ny turist-trend vokser raskt

Dette er den nye turist-arenaen for mange: dagligvarebutikkene. Mange besøkende jakter på nye smaksopplevelser. Foto: Shutterstock

I skyggen av sol, bad og storby er en helt ny turist-trend i ferd med å vokse frem over store deler av verden. Stikkordet er mat.

Den nye trenden har blitt så stor, at internasjonale reise-eksperter omtaler den som «en ny kulturell opplevelse.»

Det dreier seg rett og slett om dagligvarebutikker. Og vrimmelen av ulike smaksopplevelser og tilbud denne bransjen byr på i sine lokale markeder.

Smaker og opplevelser

Ifølge det anerkjente amerikanske nyhetsmediet for reiselivet, Skift.com, er det stadig flere reisende som legger ut sine erfaringer fra besøk i dagligvare-butikker.

Her forteller de om de mange fristende og nye lokale smakene. Fristelser som de har funnet i butikkenes vareutvalg, og kommer med sine bedømminger og anbefalinger.

Spesielt appellerer denne turist-nisjen til unge reisende. De deler villig sine egne historier om lokale produkter, smaker og matritualer gjennom videoer på sosiale medier.

Lokale snacks

Som regel havner videoene på TikTok, Instagram og YouTube, der innleggene ikke sjelden oppnår millioner av visninger.

For mange reisende blir kjøpene i dagligvarebutikkene små kulturelle suvenirer, og en ny måte å fortelle om et reisemål på, skriver bransjeavisen:

– I disse videoene tar man seerne med inn i dagligvarebutikker, og lokale markeder i byer som Tokyo, Seoul, Oaxaca og Paris. Så viser de frem kjøpene sine, som ofte består av hyperlokal snacks, sesongbaserte spesialiteter og sære emballasjer, skriver Skift.

Vil vite mer

Tipsene vinner gjenklang hos mange.

Turistindustrien har også vært raske til å svare på den nye trenden, og markedsfører seg med å vise frem den lokale snacksen besøkende kan vente seg å finne i landet. Blant annet gjelder dette Sør-Korea.

Skift mener at dagligvarebutikkene også gir besøkende et innblikk i hverdagen for den lokale befolkningen:

– De selger først og fremst produkter som brukes i dagliglivet, i motsetning til gaver eller suvenirer. Det er økonomisk, morsomt og et ekte vindu inn i hvordan folk virkelig bor i Rio, Tokyo eller Stockholm, heter det om denne nye trenden.